ging dan ook: feminisme, dierenpartij of filatelie, hoofdstad Sofia, Bulgarije.
Mensen zijn minder geneigd om goederen met elkaar te delen. Wanneer men in onze wereld, die juist door haar globale karakter weer meer gelijkt op het nomadische model van de preagrarische samenleving, zich niet houdt aan de oeroude wetten van de gastvriendschap en gastvrijheid, en aan de mechanismen die door een van de eerste antropologen van de niet-Westerse volkeren, Mauss, zijn blootgelegd voor de uitwisseling van geschenken, wordt het meteen weer oorlog: binnen de familie, tussen families en clans onderling, dorpen en steden tegen elkaar, de mensen van het land tegen de stedelingen, feodale heersers (war lords in modern jargon) met hun gevolg onderling, de ene natie tegen de andere, de ene religie tegen de andere (en binnen deze categorie de ene afsplitsing van vermeende godsdienstige beginselen tegen de rest), Noord tegen Zuid en vooral West tegen Oost. In feite bevinden we ons, globaal gezien, in een dergelijke onverkwikkelijke situatie. De kleine moraal van deze short cut: goederen kunnen niet ongestraft geroofd worden, evenmin worden afgedwongen, men kan ze ruilen zonder winstbejag, ze moeten vrijwillig worden aangeboden en afgestaan wanneer het de vreemdeling of vijand daaraan ontbreekt - alleen zo kan vijandschap worden afgewend. En evenzo kan de angst voor vreemdelingen alleen worden bedwongen door die vreemdelingen als gasten te verwelkomen en op te nemen binnen de eigen samenleving.
Nog minder is de mens geneigd zijn partners of vrouwen met anderen te delen. Ik treed liever niet in kwesties van zedelijke hygiëne of moraal. Ik wil slechts dit zeggen, dat ik uit eigen ervaring weet dat het claimen van een partner of vrouw als exclusieve maat juist leidt tot het verlies ervan. Vrouwen, of andere seksuele partners, kunnen niet als eigendom worden beschouwd. De soort heeft het laatste woord in deze: kan het vrouwtje beter bevrucht of bevredigd worden door een krachtiger partij, dan zal zij zich, stiekem of openlijk, daaraan overleveren. En andersom is het de bedoeling van ons species dat het mannetje zijn zaad verspreidt in zo veel mogelijk vrouwtjes, opdat de betere en sterkere genen het winnen van de slappere. Dat is een biologische invalshoek, men kan het daarmee oneens zijn maar zo werkt het wel.
Het sterkste voorbeeld, luidt mijn stelling, van zaken die men liever niet met anderen wil delen, is de roem. Voor het gemak ga ik nu eventjes voorbij aan de eendagsroem van soubrettes of voetbalspelers, aan roem van mensen die alleen beroemd zijn omdat ze beroemd zijn maar die verder weinig kunnen, zoals Madonna of Paris Hilton. We