Ja, mach nur ein Plan
Sei nur ein grosses Licht!
Und mach dann noch 'nen zweiten Plan
Gehn tun sie beide nicht!
Maar altijd weer op een andere manier. We moeten elkaar weer eens zien en bijpraten, vind ik. Hartelijk gegroet.
H.
Daar was ik mooi mee, zoals men zegt. Dit antwoord was helemaal niet de bedoeling geweest, althans niet de mijne, maar het zette mij wel op een spoor waarvan de contouren in de dagen die volgden allengs duidelijk zouden worden. Want Bertolt Brecht, was dat niet de man die zonder scrupules de ideeën van zijn respectieve uitgevers, minnaressen, toneelknechten, partijleiders en mecaenassen gebruikte en er vervolgens het auteurschap van claimde? Al die assistenten, musici, decorbouwers en zelfs de minnaressen en de feuilletonisten waren al lang dood en vergeten, mitsgaders hun dromen en ambities, maar de reputatie van Brecht stond nog altijd recht overeind. Die werd eerder groter dan kleiner wanneer in een wetenschappelijk tijdschrift zo nu en dan een geleerde bewees dat het een of andere plan oorspronkelijk niet het Zijne was geweest en ook maar half door Hem was gerealiseerd. En nu het toch over Brecht ging en over de figuur van de schepper: was ik niet enige weken eerder, in een boekhandel op de Rozengracht, de acteur Vincent B. tegengekomen die bezig was het verzameld werk van diezelfde Brecht aan te schaffen in een mooie nieuwe maar toch niet al te dure Suhrkamp-editie omdat Brecht niet anders dan over nu ging, zo zei deze Vincent, en dus in de toekomst, in zijn toekomst, die van Vincent B. dus, een belangrijke rol moest spelen, de dode Brecht dus, in de voorstellingen van toneelgroep 't Barre Land.
De twee toevallige ontmoetingen leken mij duidelijk te willen maken dat er een alternatief is voor de hands-on, can-do ideologie van de creatieve planeconomie met zijn rigide langetermijnperspectief, namelijk de soepele toe-eigening, het steeds weer incorporeren van wat anderen genereren in wat dan achteraf, of eigenlijk ook wel tussentijds, tijdens iedere etappe van de lange weg, gepresenteerd kon worden als een eigen plan. Het was nu al bijna of ze helemaal niet toevallig op mijn weg waren gekomen maar of ik ze zelf bedacht had, de gereputeerde schrijver en journalist-van-de-eeuw met zijn zevendagen-baard en zijn tegelijkertijd ironische en stellige manier van spreken en de toneelspeler met zijn priemende ogen, zijn kortgeknipte haar en