pa’. Respect voor het democratische meerderheidsbeginsel verleidde minister Donner onlangs zelfs tot een onzalig gedachtenexperiment waarin de sharia democratisch zou kunnen worden ingevoerd.
Maar ook de democratie is een eliteheerschappij, en het is beter om die realiteit te benoemen en er ons voordeel mee te doen. Zonder krachtige elites en levendig leiderschap is zij ten dode opgeschreven. Het is juist de ontkenning van nut en noodzaak van leiderschap die leiders een oncontroleerbare ruimte verschaft. Het mechanisme van de politieke vertegenwoordiging schept altijd nieuwe machten en belangen. De oude regenten kunnen worden afgezet, maar daarvoor zullen nieuwe in de plaats komen die na verloop van tijd weer regenteske neigingen gaan vertonen. Dat is geen reden voor pessimisme en apathie, maar juist voor optimisme en engagement. Want het is telkens weer de moeite waard om de zittende klasse te vervangen door ambitieuze uitdagers. De democratie is juist het stelsel waarin elites en leiderschap zich in de grootste vrijheid kunnen vormen. Zij koestert de aristocratie van het talent. Dat wil zeggen dat zij zo veel mogelijk gewone mensen de kans geeft op basis van eigen verdienste en in eerlijke concurrentie tot de elite van ongewone mensen toe te treden.
De democratie wordt dus niet gekenmerkt door eenheid, maar juist door een productieve verdeeldheid. Op een vloer van politieke en juridische gelijkheid zet zij een ladder van scheppende ongelijkheid. Naast de horizontale scheiding tussen institutionele functies of domeinen (zoals de trias politica, of de scheiding tussen kerk en staat), installeert zij een verticale arbeidsdeling tussen politieke professionals en burgers, die net als de horizontale verdeling een belangentegenstelling en een machtsbalans inhoudt. De politieke macht is dan ook niet het exclusieve bezit van het volk (populisme) of van de politici (elitisme) maar komt tevoorschijn in de kloof, als het product van de vreedzame concurrentie tussen beide actoren in het politieke proces. Die interactie tussen professionals en leken-kiezers is niet zonder botsing en conflict. Terwijl het de functie van politieke leiders is om visie te ontwikkelen en initiatieven te nemen, is het de functie van de democratische massa om hieraan grenzen te stellen. Politici tasten hun grenzen af en kijken ‘hoe ver ze kunnen gaan’, om vervolgens door ‘het volk’ te worden teruggefloten of afgestraft. Het referendum over het Europese grondwettelijk verdrag levert een mooi voorbeeld van dit democratische duw-en-trekwerk.
De democratie zal dus elitistisch zijn, of ze zal niet zijn. Zij schept een verticaal verschil dat een nieuw soort politieke interactie mogelijk maakt. Daarvoor moeten leiderschapsposities wel duidelijker