gebieden. Rustig grazend in de Bommelerwaard, alert trippelend in een lange rij door het centrum van Den Haag, dravend over een bedrijventerrein aan de a2, samentroepend voor de Breitnertoren in Amsterdam of op doorreis in een rechte lijn door de Flevopolders om te flaneren langs de oevers van het Tjeukemeer.
De kudde gedraagt zich soms als een kudde dieren van vlees en bloed. Maar hun kunstmatige aard bevrijdt ze van de beperkingen van het dierlijke instinct. Schuw zijn ze daarom niet. Ze dringen nieuwsgierig parkeergarages in het centrum van Almere binnen, of bezoeken de Amsterdamse Dappermarkt. Schoolpleinen oefenen een sterke aantrekkingskracht op ze uit. Dat wat ze onderscheidt van natuurlijke dieren is hun openbare karakter. Via de websites van de Basis en door samenwerking met gemeentes, verenigingen, kunstenaars, musici, schrijvers en bedrijven worden voorstellen en plannen verzameld die het gedrag van de pony's eindeloos verrijken. Ze kunnen meedoen aan dansfestivals, liederen komen neuriën die gemaakt zijn door schoolkinderen in Schiedam, gidsfuncties vervullen bij zwerftochten langs de stadsrand en wetenschappelijke congressen bezoeken. Alles wat de pony's waarnemen wordt vastgelegd in de databanken van de Basis. Ook voor de geschiedschrijving is de kudde daarom van onschatbare waarde.
Vanzelfsprekend roept hun gedrag ook voortdurend controverses in het leven. Ze zullen soms gewassen vernielen, bijeenkomsten verstoren, in de ogen van sommigen lasterlijke uitspraken doen, individuen of groepen bespotten. Aangezien ze zichzelf ook verdedigen als ze worden belaagd (schoppen, elektrische schokken, traangas) zouden er gewonden of zelfs doden kunnen vallen.
De kudde robotpony's is een publiek project dat nooit voltooid is. De technische universiteiten van het land zullen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van fundamenteel onderzoek moeten inzetten om de technologische doorbraken te forceren die de evolutie van de ponykudde vraagt. Culturele instellingen, het onderwijs en kunstenaars dingen naar invloed op en aandacht van de pony's. Omdat de kudde nationaal bezit is bestaat er een voortdurend debat over de juridische, sociale en culturele kwesties die de kudde oproept.
Hoeveel er ook gedebatteerd wordt, hoe inventief men ook is bij