De Gids. Jaargang 166(2003)– [tijdschrift] Gids, De– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 459] [p. 459] Jalal El-Hakmaoui Waarom neemt de dichter zijn vrouw mee naar McDonald's? Je legt het ene been over het andere Golven zijn in slaap onder je voet Als een hitsige kudde kamelen Eet je de Amerikaanse hamburger Voor het eerst in je leven Klop je tegelijkertijd Op die vette nek van je vrouw Als je haar vertelt over Niffari's wasmachine Het kapotte hemd van Osman De blonde Amerikaanse vlieg die je hebt ingeslikt Kortgeleden, zonder dat je er erg in had. Van haar kant heeft ze 't over je auto, zo lelijk Als een schurftige hazewind Die je moet inruilen voor een nette ezel Voor ze jou en je literair-kritische theorieën inruilt Voor iets (geeft niet wat) om de slaapkamer mee op te fleuren. Je vrouw proest het uit, Huilt van het lachen, Opent de veren van haar benen voor de tong van de wind. Je wenste dat je haar tussen je tanden kon houden Haar kon breken als een rotte noot Of haar in het lege luciferdoosje op tafel kon doen. Maar je bent een gelovig mens Je gelooft dat je getrouwd bent in een ‘love story’ Met een zwijn met het gezicht van Manfalouti De poten van Nazik al-Malaika En dat jij (om reden van dit alles) dagelijks zelfmoord pleegt Door honderd traditionele gedichten in te slikken. Je maakt met zwijnen geen grappen [pagina 460] [p. 460] En de zwijnen hebben geen tijd om met jou te schertsen (daar gaat het om) Zodra je je mond legt op die van de walvis tegenover je Besef je dat de aarde kan ondergaan in een halfvol glas ijswater, En dat je een dichter bent op het toppunt van geluk. Het magere meisje met het kleine hoofd Als een tennisbal Leest Femme actuelle Kijkt (stompzinnig) Naar de echtelieden in de cel van McDonald's Bij wie het geluk uit hun grote monden waaiert Als spuug, Terwijl ze (als geveinsde vriendelijke ouders) hun handen leggen op het achterste Van hun blonde kinderen wanneer die met hun plastic vingers naar de straat wijzen en schreeuwen: papa... papa... Regarde... regarde... Cet homme pisse sur notre voiture McDonald's lacht en krabt zijn staart. Het ware gedicht is een vangnet met enorme gaten Voor het vangen van het grootst mogelijke aantal beren. Ik heb geen vertrouwen in de dichtersvrouw met het gezicht van Manfalouti En geen vertrouwen in de ogen van het net. Hetzelfde met betrekking tot het magere meisje: Ze leest Femme actuelle, Kijkt (af en toe) op haar horloge, Zonder haar cola op te drinken. [pagina 461] [p. 461] Mona Lisa piekert over uitgestorven wezens in de Boem Boem Bar Ik koop een zenuwachtige serveerster Met een metalen oor tussen haar dijen Op de markt voor oude grammofoonplaten Om er wat van mijn nachtmerries in te doen En mij te bevrijden van het vet van het kussen Dat mij dagelijks arresteert in een detective. In de luchtkamer wetten de gordijnen De depressie van een minnares Die in één tel een gebouw neerhaalt Mij uitnodigt voor een lange gezellige avond In het aquarium des levens. Aangezien ik het echtelijk leven niet mag Noch de pyjama's die luisteren naar de songs van Oumm Kalsoum Na iedere sentimentele kibbelpartij, Leg ik de zenuwachtige serveerster op haar buik, Ga ik binnen in het lichaam van een blinde monteur die zingt: Boem, boem, boem Ontleed haar in een miljoen stukjes die niet per se Behoren tot enige seksuele lobby. Ik werk als de motor van een junkie Omgeven door smetvrije mannequins In een smerige film. Snel zet ik haar weer in elkaar Doe haar in de doos met Engelse sleutels (onder mijn blauwe overall) Ze brengt de militaire groet Aan een fotoalbum met op de kaft De witte bril Van een zwarte man die zingt: Boem, boem, boem... En aan een vliegtuig dat over tien minuten zal opstijgen. [pagina 462] [p. 462] Zelfportret Mijn leven heeft geen behoefte aan een Macintosh-computer Of een sluwe kunsthandelaar om zijn geschikte plaats te krijgen: In een vergulde lijst en opgehangen, Bijvoorbeeld, in een loket met automaat. Nee, alleen aan een blauwe bromfiets Waarop ik met een nieuwe sjaal naar Mona Lisa wuivend wegrijd Als zij haar tong uitsteekt vanachter een verrekijker Om het voorval dichterbij te halen En ik haar toeroep: ooooooooooooooooooh! Mijn vette vrouw ben ik in bad vergeten, De douche heb ik niet goed dichtgedraaid. Vorige Volgende