oproept. Ik kan hem in een gebouwde ruimte, een tuin of een landschap zetten. Dat landschap kan opgebouwd zijn uit een wonderlijke begroeide rotspartij, die ik in verschillende maten herhaal. Vooral in het naar elkaar brengen van kleuren en het vervangen van luchten door heuvels en andersom maak ik veel gebruik van transparante lagen in verschillende gradaties van dichtheid. Juist bij de grote formaten waarop ik werk gaat het me er hoofdzakelijk om de ruimtelijkheid op een subtiele manier te verbinden met de situatie die er te zien is.’
Toch doen je beelden niet aan droomscènes of virtuele fantasieën denken.
‘Nee, de eerste indruk moet die van een reële samenhang zijn. Pas als je blik onderdelen oppikt en met elkaar in verband probeert te brengen blijkt dat er meer aan de hand is. Dan blijkt onbeslisbaar of een gemêleerd kleurvlak nu lucht of land is, hoog of diep. Soms komt dezelfde figuur in verschillende houdingen terug, alsof je hem volgt in de tijd, maar binnen eenzelfde ruimte. Kleine kleuraccenten kunnen een reusachtige stuwdam in een modelbaan-decor veranderen.’
De oneindigheid aan mogelijkheden die je schetst komt dicht in de buurt bij die van een bos penselen en een schilderspalet.
‘Ja, ik voel me ook veel meer verwant met een schilder dan met een fotograaf.’
Als ik tot slot vraag naar de verhouding tussen zijn vrije werk en de omslagen die hij voor De Gids maakt vertelt hij dat de tegenstelling minder groot is gebleken dan hij dacht. Natuurlijk dreigt het gevaar dat de beelden, beroofd van hun ruimtelijke effect, plaatjes worden en hun kracht verliezen.
‘Maar als ik dezelfde werkwijze volg als anders blijkt dat er beelden uitkomen die ook op het omslag van een tijdschrift overeind blijven. Dat ze zijdelings verband houden met de inhoud van De Gids is geen beperking. Het zijn schetsen, die soms uitgroeien tot nieuwe werken.’
Terwijl het middag wordt doet ons gesprek onderwerpen aan die hier niet ter zake doen en stelt Thomas Elshuis voor een ei te bakken, dat hij even later serveert met toast, tomaat, bacon en gesmolten kaas. In de witte wijn kan ik de wolken weerspiegeld zien.