nieuw verdienen. Er bestaat namelijk geen geschiedenis. Misschien krijg je wel enige krediet op basis van je reputatie, maar daarna moet je de positie toch waarmaken. Als ik het hart van een groep niet weet te veroveren ga ik genadeloos voor de bijl. Want veroveren moet ik, opdat een ieder uiteindelijk in volle overgave aan hetzelfde werkt. Veroveren met mijn ideeën, met mijn hartstocht, het zicht op een droom.
Dat staat haaks op de macht die mij soms op grond van de functie wordt aangeboden: ‘Laat hij het maar zeggen, hij is de baas.’ Comfortabel verschuilt men zich in de hiërarchie. In mijn geval betekent het dat ik er volkomen alleen voor sta, omringd door mensen van wie ik bijna zeker weet dat het ze niets kan schelen. Het dodelijke ‘Zeg het maar...’ - met vertrouwen en toestemming heeft dat niets te maken, eerder met luiheid en gemakzucht.
Regisseren is alsof je twintig schoteltjes tegelijkertijd in de lucht moet houden, en soms valt dan ook nog het licht uit. Het lijkt alsof de baan bestaat uit het iedereen voortdurend vertellen wat ze moeten doen, maar zo eenvoudig ligt het dus niet. Het punt is dat ik heel veel van tevoren nog niet weet. Er ligt een tekst, en ik word erdoor geraakt. Of op zijn minst geïntrigeerd. Dat is een voorwaarde, anders begin ik er niet aan. Waarom word ik erdoor geraakt? Wat is het precies in de tekst dat iets met mij doet? Langzaam groeit mijn fascinatie, ontstaan er associaties, en het vermoeden van een richting. Nogal vaag, maar zo gaat het soms als je probeert te werken vanuit je intuïtie. Vanuit dromen. Vanuit een andere bewustzijnslaag dan het platte verstand. Werken vanuit het hart, niet vanuit het hoofd. Het is o zo gemakkelijk om snelle en comfortabele oplossingen te verzinnen, maar vaak leidt dit niet tot het voor mij beste resultaat.
Nu is het zinloos om deze onduidelijkheden plompverloren in de groep te gooien, ik ontwikkel gaandeweg wel degelijk concrete voorstellen. Maar wat ik eigenlijk probeer is om de mensen met wie ik ga werken deelgenoot te maken van mijn zoektocht. Medeplichtig, opdat hun fantasie net zo hard aan het werk gaat als de mijne, in de richting van een nog lang niet helder omschreven eindresultaat. Wie het ook zijn - acteurs, cameramensen, ontwerpers, producers, setdressers - het gaat erom ervoor te zorgen dat al onze fantasieën dezelfde kant opwerken. Ik probeer ruimte te creëren, ruimte voor iedereen om risico te nemen, om soms heel slechte voorstellen te kunnen doen zonder afgebrand te worden. En ook ruimte voor mij om het af en toe nog niet te weten en dan niet te hoeven doen alsof ik het wel weet. Daar niet over hoeven bluffen, dat is wat een groep