kunstpalmen voorziene paviljoens waar je kunt eten en drinken zonder hinderlijk zand tussen de tenen. Nog steeds is het zo dat de natuur weliswaar genoten, maar tegelijkertijd ook getemd moet worden.
Persoonlijk vind ik dat zeer roerend, deze paradoxale manier waarop onze samenleving omgaat met de natuur. Naar mijn smaak moeten overwinningen van de cultuur op de natuur altijd worden toegejuicht. Het is hoogstens jammerlijk dat deze overwinningen in onze tijd zo'n massaal karakter dragen, waardoor een zonnige dag aan het Scheveningse strand al vlug een nachtmerrie van volte wordt.
Er is nog iets anders aan deze foto dat mij intrigeert. Er schuilt iets neurotisch in de manier waarop het Kurhaus en Seinpost zo pompeus over het duin heen kijken. De verovering van de kust is niet begonnen met wat eenvoudige paviljoentjes die aansloten bij de natuurlijke omgeving. Nee, het was kennelijk van belang om meteen forse gebouwen neer te zetten om de vooruitgang te markeren. Elke vooruitgang heeft de neiging om zichzelf een beetje te overschreeuwen.
Dat is in onze tijd, die er eveneens een van vooruitgang is, niet anders. Niet dat die zich in de eerste plaats manifesteert in markante architectuur, verre van dat. De vooruitgang van onze dagen manifesteert zich eerder in de pretentie van immaterialiteit, van de reductie van de werkelijkheid tot de nullen en eentjes van digitale bestanden.
Maar de neurose is er niet minder om: in de krantenjournalistiek, waarin ik werkzaam ben, speelt de door niet veel bewijsmateriaal begeleide stelling dat al die moeizaam gedrukte en verspreide drukwerken eigenlijk vieux jeu zijn, en verdere investeringen vooral in digitale richting moeten plaatsvinden, een grote rol. Voor wie van kranten houdt, zoals ik, is dat een betrekkelijk kwellende gedachte omdat een van de aardigste dingen op aarde - kranten - ten onder dreigt te gaan aan desinteresse en gebrek aan zelfvertrouwen van directiewege.
Nu heeft elke tijd van vooruitgang zijn kwelling, zijn neurose. Dat maakt deze foto voor mij tot een troostrijke. Je hebt de neiging om foto's uit het verleden als afbeeldingen van een voorbije, statische wereld te zien. Maar het is wel zeker dat de onbekende fotograaf met deze opname een wereld vol onzekerheden, en ambivalente gevoelens heeft laten zien.