type begrippen als bescheidenheid, handelsgeest, reislust, praktische instelling, nuchterheid, saaiheid, feminisme, menslievendheid, ijver, antifilosofische instelling, onbeleefdheid, huiselijkheid, openheid, mildheid, liberaliteit, tolerantie, zuinigheid, coöperatie, verantwoordelijkheid, moralisme enzovoort. Hoewel deze reeks categorieën voor hen die traditioneel tot de Nederlandse cultuur behoren waarschijnlijk een integraal deel uitmaakt van het dagelijks leven, het denken en het gedrag, bieden genoemde stereotypen voor een oningewijde buitenlander en een nieuwsgierige toerist met kennis gebaseerd op reisgidsen en monografieën een betrekkelijk solide algemene inleiding tot begrip van een historische, nationale en culturele context. Toch is het mogelijk dat de uitgesproken kritisch ingestelde lezer zich stoort aan de traditionele vorm en de conventionele benadering door de schrijver, die per slot van rekening voortkomt uit een gebrek aan behoefte een directe polemische confrontatie aan te gaan met de naïeve voor-toeristische ideeën over de Nederlandse mentaliteit die (vanwege de aard van de steeds dynamischer culturele
en maatschappelijke processen binnen en buiten het territorium waartoe de schrijver zich heeft beperkt) steeds minder een onveranderlijk segment van het natuurlijk veranderlijke en veranderde Nederlandse nationale wezen uitmaakt.
De ondertekenaar van deze regels, ongeneeslijk buitenlander en marginaal insider, gelooft dat wij leven in een periode waarin de wereld meer dan ooit behoefte heeft aan een directe en compromisloze, analytische en creatieve afbraak van de stereotype beelden in onverschillig welk collectief bewustzijn, maar vooral in datgene dat gekleurd is door doorzichtige nationale mythologieën. Een essay is en was in die zin vooral een open vorm voor intellectueel heronderzoek van de thematische kaders waarop het zich concentreert.
Het valt niet mee de ogen te sluiten voor het feit dat Pröppers essayistiek, ongeacht de minimale rol van de politiek, die hij beschroomd pas op de laatste bladzijden van het boek introduceert, met zijn thema en aanpak onbewust een fragment restaureert van een oude, bekende scenografie uit de Europese politieke ring, die de laatste tijd steeds vaker wordt betreden door strijders met een traditionele, nationale stijl. Verdekt achter hun onstabiele partijvlaggetjes melden conservatieve politieke ideologen en nieuwe populisten zich massaal aan om de titel van wereldkampioen liberale democratie te verdedigen, en wel met handschoenen in symbolisch herkenbare, nationale kleuren. Met hen mee marcheren nog hele legers journalisten en maatschappelijke en culturele analisten, als Siamese tweelingen verbonden met de subsidiesystemen en de marktplaatsen van ideeën van de nationale staten met wier politieke retoriek zij openlijk of heimelijk flirten. Uitgangspunt van die nieuwe strijders voor oude rechten is vooral het uitroepen van de eigen politieke traditie en het ‘burgerlijke nationalisme’ tot een progressieve richting, en dadelijk daarna (vooral vanuit het standpunt van de lopende gebeurtenissen op de Balkan en in Centraal-Azië) volgt het bevoogdende wijzen met de vinger naar het onburgerlijke en antiwesterse barbaarse gezicht van het ‘etnische nationalisme’. Een van Henk Pröppers leidmotieven is het fenomeen van de opvoedende en bevoogdende ‘Hollandse wijsvinger’, die onophoudelijk en op tamelijk arrogante wijze alle anderen ergens op wijst. Maar aangezien er geen exclusief nationaal copyright bestaat op die wijsvinger, net zomin als op enige andere vinger trouwens, kan men de rol en betekenis daarvan, metaforisch en concreet, beslist niet los zien van de gehele Europese historische context. Het gaat dus om een Europese en niet om een Nederlandse
vinger (hoewel dat deeltje van het menselijk lichaam een van de zeldzame dingen is die, zonder legitimatie en belastingverplichtingen, van nature, door de geboorte, vrijelijk aan ieder mens kunnen toebehoren), en het is nodig dat te benadrukken voordat een of ander ‘praktisch volk’ het, op de internationale markt van folkloristische waarden, voorstelt als na-