throat, and a rich woman's hat. Her skin was flawless except for three vertical scratches on her forehead so fine and thin they seemed at first like hair, baby hair before it bloomed and roped into the masses of black yarn under her hat.’ Zeker drie gegevens in deze passage: ‘younger than her clothes suggested’, ‘good lace at the throat’ en ‘baby hair’ geven een indicatie wie de vrouw kan zijn. Als ze haar naam noemt, Beloved, weten we het zeker, want dat was het woord (het laatste deel van ‘dearly beloved’) dat Sethe op de grafsteen van het door haar vermoorde dochtertje had laten beitelen. Na als geest door Paul D verjaagd te zijn is ze nu in levende lijve verschenen, Beloved, zo oud als ze had kunnen zijn als ze was blijven leven.
Al gauw neemt Beloved een centrale plaats in in het gezin van Sethe. Denver voelt zich onmiddellijk aangetrokken tot ‘haar oudere zusje’, maar Beloved richt zich in eerste instantie op Sethe. Ze probeert haar liefde te winnen, maar tegelijkertijd haar betaald te zetten voor wat haar in het verleden is aangedaan. In dit spanningsveld is Paul D, de minnaar van Sethe, een hinderpaal. Beloved probeert hem te verdrijven; haar invloed is zo sterk dat Paul D op een gegeven moment geen rust meer vindt in het huis en de woning verlaat.
Alleengebleven met Sethe en Denver domineert Beloved het huis en maakt vooral Sethe, die zich tegenover haar probeert te rechtvaardigen, aan haar groeiende eisen en verlangens ondergeschikt. Denver probeert de ban te breken en zoekt werk in de omgeving. Goede buren geven haar regelmatig eten, zodat ze haar moeder en Beloved kan verzorgen. Omdat Denver onder de mensen komt, raakt ook bekend wat er zich bij haar thuis afspeelt, en onder leiding van een van de zwarte vrouwen besluit de buurt Sethes huis van de kwade geest te verlossen en de duivel uit te drijven. Wanneer de groep vrouwen zingend het huis nadert en Sethe en Beloved in de deuropening verschijnen, komt plotseling ook de blanke eigenaar van het huis, die daar al dertig jaar niet meer naar had omgekeken, aanrijden. Sethe herbeleeft haar verleden, meent dat de blanke man haar en haar dochter weer in slavernij wil voeren en vliegt hem aan met een ijspriem. Met moeite kan ze van een moord worden weerhouden. Als de opschudding voorbij is blijkt Beloved spoorloos verdwenen. De vloek is opgeheven. Paul D probeert Sethe met het verlies van haar dochter te troosten en een nieuw leven met haar te beginnen: ‘Sethe, me and you, we got more yesterday than anybody. We need some kind of tomorrow.’
In haar vijfde roman (aan Beloved, bekroond met de Pulitzerprijs, gingen vooraf Sula, Song of Solomon, The Bluest Eye en Tar Baby) is Morrison goed op dreef. Haar sterkste punten zijn zonder twijfel haar taalgebruik en de evocatieve en ook vaak spannende manier waarop ze afzonderlijke scènes weet te beschrijven. Voorbeelden van het laatste zijn de ontmoeting en haast vanzelfsprekende herkenning van Sethe en Paul D nadat ze elkaar achttien jaar niet hebben gezien en de episode van Sethes bevalling tijdens haar vlucht. Opmerkelijk door de hele roman heen is de expressieve manier waarop Morrison zich uitdrukt. Er is bijna geen zin te vinden waarin niet een of andere vorm van klankherhaling, meestal alliteratie, een rol speelt. De functie van die klankherhaling heeft niets te maken met betekenisverdichting, zoals dat in poëzie dikwijls het geval is, maar is louter het vergroten van de uitdrukkingskracht. In de volgende zin, waarin Sethes toestand beschreven wordt nadat ze haar baby's keel heeft doorgesneden, is het eerste deel vooral gebaseerd op de herhaling van de lettercombinatie st, het laatste deel op de herhaling van del: ‘...but those ten minutes she spent pressed up against dawn-colored stone studded with star chips, her knees wide open as the grave, were longer than life, more alive, more pulsating than the baby blood that soaked her fingers like oil.’
Maar ook in beschrijvende passages van minder schokkende inhoud is klankherhaling een opvallend stijlkenmerk: ‘The day she forgot was the day butter wouldn't come or the brine in the