Waar geadresseerden wél iets aan hebben is een onwaar verhaal over uzelf. U moet iets over uzelf schrijven, maar dan anders. Het eenvoudigste is een plek te beschrijven waar u niet bent en daar in het zonnetje kaas, stokbrood en landwijn te gebruiken, hartelijk te lachen en dergelijke, maar te zeggen dat u dat niet doet, of niet te zeggen dat u dat doet. U doet iets anders, en niet nu, maar op een ander moment. Men zou kunnen zeggen: zoek een alibi. En als u dat probeert, zult u merken dat dat helemaal niet zo makkelijk is. Het is heel moeilijk uit al die plekken en momenten die er zijn, juist die te vinden waarvan de geliefden thuis zullen denken: inderdaad, zo is het. Wees dus heel precies in de beschrijving van de tijd en de plek die u dan kiest.
Hiermee is die kaart nog niet geschreven, het zijn tenslotte alleen nog maar aanwijzingen. Men moet het natuurlijk wel zelf doen. Gepeins houdt men. Ik zei al, het vinden van een alibi is niet gemakkelijk. Men wil die kaart met dat pleintje, men weet dat dit de kaart is, maar levert deze een absoluut geloofwaardig alibi? Men kan daarin te ver gaan, er zelfs in blijven steken, dat wil zeggen eeuwig blijven vragen, alle vragen willen stellen. Ik zou daar twee dingen over willen zeggen: voor eeuwig vragen heeft u de tijd niet, evenmin als uw geliefden, en alleen vragen die het antwoord al inhouden zijn van belang. Als u zich de vraag stelt of deze kaart uw alibi is, dan kán u zich dat alleen maar afvragen omdát zij dat is, waarom anders die vraag. Korter: het antwoord roept de vraag op, niet andersom. Zie ook: zonder vervulling geen verlangen.
Schrijf dus een verhaal waarin gebeurtenissen toevallig plaatsvinden. Dat is realistisch, dat is de waarheid zou men kunnen zeggen, maar de beste manier om die te verhullen is oorzaak-en-gevolg-relaties aan te brengen. Dat is waar uw geliefden in geloven. Ze zullen denken: inderdaad, dit is gebeurd, dit gebeurt, het kan niet anders, dit kan geen toeval zijn wat daar op dat pleintje plaatsvindt, mij overkomt hetzelfde. Waarmee u meteen ook al aardig bezig bent om de ander vorm te geven.
Men is er kennelijk nog steeds niet uit, want men blijft kijken naar die kaart. In dit stadium heeft zich vaak een soort verwekingsproces ontwikkeld. Men moet daar zeer mee oppassen. Het is mogelijk dat er bij het opdoemen van een verhaal dat, zoals ik zei, een soort antwoord geeft dat de vraag oproept, een soort vervulling biedt die een verlangen wekt bij uzelf en bij de ander, dat er dan gevoelens loskomen van herkenning en vervreemding, van ontmoeting en afscheid, van afstand en nabijheid, dat soort gevoelens. Men zit dan ver in de zachte en weemoedige gevarenzone. Men verlangt naar gevoel, maar gevoel zal nooit vervulling zijn. Hieruit volgt onmiddellijk dat dit verlangen onjuist is, men kan niet een verlangen hebben zonder vervulling. Geef daar dus niet aan toe, want u zult die kaart nooit schrijven, u zult nooit woorden vinden, want voor gevoel zijn geen woorden, anders waren ze er wel. Anders gezegd: uw verhaal moet een kaart worden en niet andersom.
Humor is de enige redding. Het is uw bedoeling een bericht te vinden voor een ander en een ander voor een bericht. Daarom stond u bij die ansichtkaartenmolen. Ik heb u gezegd hoe dat moet. Op het laatste moment dreigt u dan even geëmotioneerd te raken van de nakende mogelijkheid uw bedoeling op het papier voor u te zien. De humor zal uw alibi vervolmaken. Zij zal ook uw bedoeling verbergen, uw poging om verborgen te zijn. Als u gehoorzaam bent, en als dat niet gaat, toch gehoorzaam zijn. Verscheur wat u schreef. Humor is keihard.
Nu moet het lukken. Een voorbeeld. Uw plaats is hier, het is overal augustus. Stel een vraag die het antwoord inhoudt: zie je dat pleintje? Uiteraard, als dat er niet was zou men het niet zien. Er is iets gebeurd, omdat het toeval dat wil. U bent dat pleintje, die zon en die schaduw, die hond en die man, u slaapt in die hond, in die man, in die zon. Dat komt omdat u alles bent. Uw alibi is bijna rond, u bent bijna onvindbaar. U heeft ergens gelezen dat men zijn hele leven het geluk kan proberen te ontvluchten, maar het grijpt ons tenslotte onverbiddelijk in de kraag. U bent het daar mee eens, maar u weet van niets. U bedoelt hier dus niets mee. Uw alibi is compleet. Teken met X.