De Gids. Jaargang 148
(1985)– [tijdschrift] Gids, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 576]
| |
Buitenlandse literatuur
| |
[pagina 577]
| |
paste dan ‘futurist’. Toch zijn er verschillende redenen het futurisme minder beperkt te zien. In de eerste plaats was het futurisme de eerste avantgardistische beweging in de Europese kunst die zowel dichters, schrijvers, schilders, beeldhouwers, architecten als musici onder één noemer verenigde. Eerdere stromingen in de moderne kunst, zoals het kubisme, bleven beperkt tot de schilderkunst. De principes van het futurisme golden voor de hele kunst en het futurisme kon als eerste claimen de opvolger te zijn van de tot dan toe heersende stroming, het symbolisme. Een tweede, nog belangrijker punt is dat verscheidene uitgangspunten die Marinetti heeft verwoord in zijn manifest uit 1909 en in latere geschriften als algemene principes van de avant-garde gezien kunnen worden. Een van deze algemene principes is: de absolute breuk met het verleden. De verschillende avantgardistische stromingen hebben dit elk op hun eigen manier uitgewerkt en hebben zich beslist niet, zoals de Italiaanse futuristen, alle expliciet op de toekomst gericht. Het principe op zich vinden we echter overal, zowel bij de Russische futuristen, die Tolstoj en Dostojevski ‘van boord van het schip van de moderne tijd wilden gooien’, als bij de alles ontkennende dadaïsten. Andere algemene principes hebben te maken met de rol van de kunst in de maatschappij en de aard van de kunst. Marinetti beschouwde de kunst niet als iets dat alleen maar persoonlijk genoegen oplevert en los staat van het dagelijks leven, maar als een bron van energie die in staat is het leven te regelen en te veranderen. Kunst doordringt het leven. Zij doet dit niet door het leven realistisch uit te beelden en daarmee als het ware achter het leven aan te lopen, maar door het scheppen van nieuwe vormen die op zich zelf bestaan en niet met de werkelijkheid verbonden hoeven te worden. De abstracte schilderkunst, Marinetti's parole in libertà en ‘het woord als zodanig’ van de Russische futuristen zijn alle uitingen van dezelfde grondgedachte. Er is veel schreeuwerigs en onsympathieks in het futurisme van Marinetti en zijn groep: de nadruk op kracht en geweld (wat later uitliep in openlijk heulen met het fascisme), het verheerlijken van de oorlog en ook de matige kwaliteit van de kunstprodukten die ze opleverde. Over dat laatste schreef de Duitse expressionist Franz Marc in 1912: ‘Ik kan me niet onttrekken aan de vreemde tegenspraak dat ik hun ideeën, althans voor het grootste deel, briljant vind, maar ik geen enkele twijfel heb over de middelmatigheid van hun werk.’ Ook dit kan ertoe hebben bijgedragen dat de benaming futurisme geen grotere weerklank gevonden heeft: men wilde liever niet met Marinetti en zijn groep geassocieerd worden (de enige andere groepering van belang die de naam heeft overgenomen, het Russische futurisme, heeft iedere invloed van Marinetti altijd ten stelligste ontkend). Niettemin komt Marinetti de eer toe het futurisme zijn naam en de Europese avant-gardekunst voor het eerst een theoretische inhoud gegeven te hebben. Dit wil niet zeggen dat zijn rechtstreekse invloed op andere avant-gardebewegingen groot is geweest; wel treffen we belangrijke aspecten van deze bewegingen in een bepaalde vorm reeds aan in het Italiaanse futurisme. Wat het futurisme precies is beantwoordt dit nummer van De Gids niet. Dat is ook onmogelijk. De beschrijving van enkele ontwikkelingen, mogelijke invloeden, reacties, een hoogtepunt tonen de verrassende veelzijdigheid van deze basisbeweging van de moderne kunst echter voldoende aan. |
|