De Gids. Jaargang 146
(1983)– [tijdschrift] Gids, De– Auteursrechtelijk beschermdDood en leven
| |
[pagina 809]
| |
zen opleggen en zich voorzichtig en terughoudend gedragen, zien de intenties er minder kwaadaardig uit. Op grond van de voorgaande afwegingen is de conclusie gewettigd dat de buitenlandse politiek van de Sovjetunie evenals die van de Verenigde Staten soms militant genoemd kan worden.Ga naar eind4. In de Sovjetunie heeft de krijgsmacht als maatschappelijke institutie een aanzienlijke politieke invloed en op enkele terreinen van de buitenlandse politiek en het defensiebeleid is zij de partner van de hoogste organen van partij en staat.Ga naar eind5. Dit wordt nog beklemtoond door het feit dat sommige hoge militairen ook nog belangrijke posten bekleden in de partij. Op grond van deze verhoudingen komen sommigen tot de slotsom dat er in de Sovjetunie ‘militarisme’ bestaat.Ga naar eind6. Daaronder verstaat men dan een dominerende positie van de militairen in de politiek. Dit is een tweede element van het begrip militarisme. De krijgsmacht is inderdaad de meest zichtbare machtsvorm van de Sovjetunie. Dit is eens plastisch onder woorden gebracht door Caspar Weinberger, de Amerikaanse minister van defensie: ‘The only domain in which Soviet communism has not proved to be a failure is the practice of military imperialism. In this domain, the Soviet Union has steadily moved ahead. It has conducted, and is still conducting, the biggest military buildup of modern times’.Ga naar eind7. Toch bestaan er weinig plausibele argumenten voor de stelling dat de militairen in de Sovjetunie een overheersende positie innemen. Op een aantal terreinen is de invloed van de militaire leiding groot. Ik denk aan de volgende gebieden: beslissingen op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe wapens, de invulling van de militaire strategie, de operationele doctrine en de tactiek; inspraak op het gebied van centrale wapenbeheersingsonderhandelingen en tenslotte de materiële belangenbehartiging van de krijgsmacht. De partijleiding op haar beurt stelt de militaire doctrine vast, besluit over de invoering van belangrijke wapentechnologische innovaties (de ontwikkeling van atoombommen, de invoering van lange-afstandsraketten en de beperkte produktie van lange-afstandsbommenwerpers); bepaalt de hoogte van de defensiebudgetten en de planning van de uitgaven over een langere periode en tenslotte is slechts zij bevoegd een beslissing te nemen over de inzet van kernwapens.Ga naar eind8. Op grond van de voorgaande gegevens over de rol van de krijgsmacht en over de wapenontwikkelingen in de Sovjetunie valt vaak ook heel gemakkelijk het begrip ‘militair industrieel complex’. Meestal bedoelt men een onevenredig grote en autonome invloed van de militairen op wapenbeslissingen. Het is een onloochenbaar feit dat militairen op dit terrein invloed uitoefenen, maar zolang nog zovele feiten en feitelijke samenhangen onbekend zijn en het begrip militair industrieel complex nauwelijks éénduidig wordt omschreven (vaak is het een ‘scandal’-theorieGa naar eind9.) bestaat er weinig reden om dit begrip zonder argument en feiten in te voeren.Ga naar eind10. Bovendien is het gebruik ervan vaak een aanloop tot het plausibel maken van een andere veronderstelling, namelijk dat er in de Sovjetunie sprake is van militarisering, het derde element van het begrip militarisme. Militarisering houdt in dat het gehele sociale leven steeds meer wordt beheerst door de krijgsmacht en dat de maatschappij ondergeschikt is gemaakt aan de behoeften van het leger. Militarisering treedt bijvoorbeeld op in een periode van oorlogvoering (zoals de oorlogseconomieën van Engeland, de Sovjetunie en de Verenigde Staten gedurende de Tweede Wereldoorlog). Hoewel de civiele sector in de Sovjetunie in vergelijking met het Westen onderontwikkeld is en de militaire economie talrijke privileges geniet en een groter deel van het sociale produkt verbruikt dan in het Westen, kan men op grond van dergelijke gegevens niet concluderen dat de Sovjetmaatschappij vermilitariseerd is. Een interessant tegenbewijs wordt geleverd door het feit dat de militaire economie met dezelfde moeilijk- | |
[pagina 810]
| |
heden op het terrein van toelevering, distributie, transport en management kampt als de civiele economie.Ga naar eind11. Het vierde element van militarisme is militaire idolatrie, het propageren van en verheerlijken van militaire idealen en deugden. Militaire idòlatrie treft men aan in de media, in de pers, in literaire produkten die zich afspelen in de periode van de revolutie-oorlogen en in de Tweede Wereldoorlog en ook zelfs in de kinderboeken van de Sovjetunie. De verheerlijking van militaire deugden neemt soms bizarre vormen aan. In de grote militaire encyclopedie komt bijvoorbeeld een trefwoord ‘bos’ voor dat op de volgende wijze wordt omschreven: ‘Eine der Hauptarten des Bodenbewuchses der Erde mit spezifischen Schutz- und Tarneigenschaften’.Ga naar eind12. Verstoppertje spelen? In onze ogen mogen de talloze uitingen van militaire idolatrie grotesk en infantiel lijken, maar het zou te ver gaan ze geheel en al te verwaarlozen. Uitgezonderd enkele militaire dictaturen in het bijzonder in Latijns-Amerika leidt de militaire idolatrie in de westelijke cultuur sinds het einde van de Eerste Wereldoorlog of ten minste sinds 1945 een perifeer en obscuur bestaan. In de Sovjetunie daarentegen komt een systematische vorm van idolatrie voor die herinnert aan de wereld van het Franse militarisme aan de vóóravond van de Eerste Wereldoorlog dat veertien jaar geleden zo boeiend is beschreven door de Leidse historicus Wesseling.Ga naar eind13. In de tweede plaats is militaire idolatrie een ernstig verschijnsel omdat men het effect daarvan op de bevolking en de invloed ervan op de politieke leiding niet kan vaststellen. In een ernstige crisissituatie die al vooraf is gegaan door vele andere crises, kunnen bevolkingen en politieke leiders langzamerhand hun zelfbeheersing gaan verliezen omdat zij min of meer in de militaire propaganda zijn gaan geloven. Tenslotte kunnen uitingen van militaire idolatrie de houding en het gedrag van de tegenpartij nadelig beinvloeden. De kans daarop is groter naarmate conservatieve stromingen in het Westen deze uitingen beter kunnen uitbuiten voor hun eigen politieke doeleinden. Al met al is militaire idolatrie een onderwerp dat serieus genomen moet worden. Tot besluit volgen hier enkele voorbeelden ervan: | |
Militaire deugdenGeen westelijk land bezit een officiële militaire literatuur waarin soldatendeugden zoals moed, dapperheid, heldendom, vaderlandsliefde etc. niet alleen worden opgehemeld, maar ook als volstrekt onmisbare eigenschappen van de soldaat worden beschouwd. In de Grote Militaire Encyclopedie worden ze min of meer uitvoerig omschreven, maar ook in allerlei andere militaire verhandelingen keren deze onderwerpen terug. Militaire deugden worden gerekend tot de ‘moralisch-kämpferische’ eigenschappen, zoals ‘... Pflichttreue, Treue zum Fahneneind, kämpferische Aktivität, Diszipliniertheit, Standhaftigkeit, Mut, Kühnheit, Entschlossenheit, Siegesstreben, Initiative, militärisches Können und physische Ausdauer’.Ga naar eind14. Ze maken deel uit van de soldatenplichten die in het imperialisme op een leugenachtige wijze worden beschreven: ‘Um die Angehörigen der werktätigen Klassen dazu zu nötigen, sich mit der Waffe in der Hand für ihnen fremde Interessen der Ausbeuter, der imperialistischen Monopole zu schlagen, wenden die herrschenden Klassen verstärkt die ideologische Manipulierung der Armeeangehörigen im Geiste des Antikommunismus und der rassistischen Überheblichkeit an’.Ga naar eind15. Soldatenmoed komt in de legers van de imperialistische staten, die onrechtvaardige en roofzuchtige oorlogen voeren om andere volkeren te onderwerpen en in slavernij te brengen, niet voor.Ga naar eind16. Zulke deugden kunnen in het imperialisme ook niet bestaan, want volgens het marxisme-leninisme bestaan er fundamentele verschillen tussen het socialistische en het burgerlijke vaderland: ‘Ein wahrhaftes Vaterland kann nur das sozialistische sein’.Ga naar eind17. Soldatendeugden zijn de vrucht van het so- | |
[pagina 811]
| |
cialisme. Ondanks het opgekrikte gevoel van superioriteit dat in al deze geschriften doorklinkt, kan er toch sprake zijn van het tegendeel, namelijk angst en paniek. Deze worden als negatieve verschijnselen gekenschetst, die het beste kunnen worden overwonnen wanneer de soldaten ‘...sich eine solide ideologische Überzeugung und ein eben solches politisches Bewusstsein aneigenen sowie Vaterlandsliebe, Hass auf den Feind, Siegeszuversicht, Vertrauen in die eigene Kraft und die eigenen Waffen bei sich ausprägen’.Ga naar eind18. Angstige soldaten zijn nu eenmaal politiek, moreel, psychologisch, lichamelijk, technisch en tactisch onvoldoende opgeleid en voorbereid.Ga naar eind19. Angst, onzekerheid en paniek kunnen met name optreden in penibele oorlogssituaties, bijvoorbeeld wanneer de vijand kernwapens gaat inzetten. Met behulp van de soldatendeugden kunnen de angsten overwonnen worden.Ga naar eind20. Zeer kras laat generaal Volkogonov zich in dit verband uit over de functie van morele factoren: ‘Im Kriege, besonders in einem möglichen Raketenkernwaffenkrieg, werden sehr viele Probleme auftauchen, deren Lösung völlige Selbstlosigkeit erfordert, zum Beispiel die Überwindung grosser aktivierter Räume. Den Widerspruch zwischen der unbedingten Notwendigkeit, diese Aufgabe zu erfüllen, und der Möglichkeit, eine gefährliche Strahlungsdosis aufzunehmen, löst der Mensch dadurch, dass er seinen Selbsterhaltungstrieb bewusst seiner inneren moralischen Einstellung, seine militärische Pflicht bedingungslos zu erfüllen, unterordnet’.Ga naar eind21. | |
De vijand en klassehaatUit het voorgaande blijkt dat de militaire literatuur van de Sovjetunie slechts de kleuren zwart en wit kent. Dit wordt duidelijk in passages, die over de vijand spreken, ofschoon de militaire encyclopedie spreekt over de tegenstander.Ga naar eind22. In 1968 merkte de tegenwoordige minister van defensie Oestinov op dat de Sovjetunie geconfronteerd werd ‘...mit einem erfahreren und heimtückischen Gegner..., der es versteht, sich der neuen Lage in der Welt anzupassen’.Ga naar eind23. Vijf jaar later zei hij dat de partij zich beslist keerde ‘...gegen das Eindringen bürgerlicher und kleinbürgerlicher Anschauungen und Sitten in unsere Umwelt. Für den Kommunisten, für den Sowjetbürger ist der aktive Kampf gegen feindliche ideologische Einflüsse ein Kampf für den Sieg der Prinzipien des Sozialismus, für den Sieg unserer Ideale’.Ga naar eind24. De principiële onverzoenlijkheid van de communistische ideologie blijkt telkens wanneer een bijzondere soldatendeugd ter sprake wordt gebracht, namelijk het haten van de klassevijand. Volkogonov noemt dit geen blinde haat, want haat die berust op de wetenschap dat twee werelden principieel tegenover elkaar staan.Ga naar eind25. Het bontst maken het twee Oostduitse epigonen die een onderscheid maken tussen rechtvaardige en onrechtvaardige haat. De laatste is de haat van de imperialisten tegen het socialisme. Klassehaat is een rechtvaardig en diep zedelijk gevoel. Het socialisme kan het imperialisme pas overwinnen wanneer men geleerd heeft het te haten. Door de auteurs worden deze opvattingen toegepast op de militaire ethiek van het socialisme.Ga naar eind26. In dit verband citeren wij Erich Honecker: ‘Der junge Soldat hat die Skrupellosigkeit, Brutalität und Heimtücke der deutschen Imperialisten nie am eigenen Leibe zu spüren bekommen; ihm fällt es deshalb leichter, den Freund zu erkennen als den Feind. Aber seine Aufgaben wird er nur dann in jeder Situation erfolgreich erfüllen können, wenn er den Imperialismus, seine Ziele und Absichten genau erkennt, wenn er den Feind mit derselben Leidenschaft und Überzeugung hasst, wie er den Freund liebt und ihm vertraut’.Ga naar eind27. Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat deze Oostduitse auteurs nog een andere waarde behandelen, namelijk geluk. In de eerste plaats bespreken zij het geluksgevoel na afloop van een militaire overwinning. Daarna vermelden zij het ge- | |
[pagina 812]
| |
luksgevoel na afloop van een militaire inzet in de tijd van vrede. Als voorbeelden worden genoemd: ‘Die Errichtung des antifaschistischen Schutzwalls 1961 in Berlin und die Kampfbereitschaft, die die Aggression gegen die Republik Kuba im Jahre 1962 verhindern half...’.Ga naar eind28. Er kunnen nog talloze andere voorbeelden van militaire idolatrie in de Sovjetunie worden gegeven. Men kan denken aan de paramilitaire opleiding van de jeugd, waarbij de school een voorhof van het leger wordt.Ga naar eind29. In dit geval ziet men het leger als de school van de natie en de officier als de onderwijzer. De vroegere minister van defensie, maarschalk Gretsjko, heeft in dit verband eens geschreven: ‘Der sowjetische Offizier ist nicht schlechthin ein Militärspezialist im engen Sinne dieses Wortes. Er ist auch Pädagoge und Erzieher’.Ga naar eind30. Een ander frappant voorbeeld is het onderscheid tussen rechtvaardige en onrechtvaardige oorlogen. Onrechtvaardig zijn de oorlogen van en tussen de imperialistische staten. De Tweede Wereldoorlog begon als een onrechtvaardige oorlog tussen enerzijds Duitsland en anderzijds Engeland en Frankrijk in 1939, maar werd na de Duitse overval op de Sovjetunie voor Engeland en Frankrijk een rechtvaardige oorlog.Ga naar eind31. De voorgaande passages hebben een beknopte indruk gegeven van enkele kenmerken van de wijze waarop in de Sovjetunie militaire deugden en idealen worden aangeprezen. Er kunnen twee lessen uit worden getrokken. Een imitatie ervan onder het mom van de Sovjetbedreiging en de noodzaak van verweer daartegen brengt niet alleen onze democratie in gevaar, maar sloopt tevens onze belangrijkste machtmiddelen. Dat blijkt duidelijk uit de wijze waarop de Sovjetunie de macht van het imperialisme inschat. In de tweede plaats maakt het voorgaande duidelijk dat een voorwaarde voor een politiek van ontspanning en samenwerking met de Sovjetunie is dat men de ideologische achtergronden van de Sovjetunie goed kent. Dit betekent noch een ‘Koude Oorlog’-houding noch het inslikken van kritiek op het communisme. |
|