De Gids. Jaargang 145(1982)– [tijdschrift] Gids, De– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 648] [p. 648] Wim Neetens Vier gedichten Noordzee met narcissus en blauwe vlieger Dit late metalen licht waaraan de zee zijn grijze spiegels breekt fotografeert je voor een bleek hotel. Je bent alleen en je kunt niet geborgen zijn, niet meer of minder onaantastbaar dan je eigen vel, de branding die je aanspoelt op de wereld, de wimpel die de vlag verhult. In je buik groeit het verlangen als een steen: het is een zwangerschap die duurt en waar je nooit aan went. Hoe kun je houden van de zomer die zijn linten om je leden krult. De dagen vangen aan zonder begin, ze reiken elkaar vingertoppen, zoenen door de nacht, scheepsvrachten meisjes voor een ander continent, een vlieger van een blauw en kostbaar goed die zijn blauw meet aan het bloeden van de lucht. Zijn staart plaagt wind en vloedlijn als een oppervlakkig lief. Een klein bleek kind bemint, bemint. Liefde - breed en bewoonbaar als de rug van Amerika. [pagina 649] [p. 649] Een vormelijk gevoel ‘When you give your heart to someone, you can't take it back. If they don't want it, it's just gone.’ (Sylvia Plath) Je pakte me niets af maar liet iets half voltooid. Ik weet niet wat het ergste is. De naaktheid kan ik aan van het gemis, ik draag ze koninklijk, mijn lichaam heeft zich rond het epicentrum van de pijn geplooid als stromend water rond een rots: routine, een formeel gebaar. Het is het suizen in het binnenoor, de leegte waar je mij mee straft. In de kassen van mijn ogen voel ik de implosie zuigen, ik ben een wandelend gevaar. Zodra ik stil sta komt de klap. Ik blijf dus in beweging, ietwat houterig in het holle licht: de zon is blijven bonzen als een uitgerukt hart. ‘Een vormelijk gevoel’: cfr. Emily Dickinson: ‘After great pain, a formal feeling comes.’ [pagina 650] [p. 650] Pistool Ik had je niet herkend. Ik had een ander verhaal voor ogen en je dikke paarse kop had ik nog niet herkend - met je hoed in je hand en je knoet in je hand, je stootse heupen en je gouden tand. Het is je ernst, dit is je meesterwerk. We komen beiden in de bijbel en beiden in de krant. Onze schaduwen kijken toe als fotografen, vaders. Je streelt je loop met steelse halen en Alarm! je staal wordt rood. Eén beweging en je bent van lood. Het is een hoogtepunt als een ander - het kwijl komt in je mond en het vel spant rond je benen. Ik speel mijn rol voortreffelijk, volmaakt als een vrouw: een kleine beroering op de stenen en mijn hart gaat dood. Je ruikt aan je vingers: maagdenwas. De damp prikt in je ogen. Er is niets gebeurd. Iemand is schuldiger dan jij. [pagina 651] [p. 651] Performance Ik zal een Afrikaan zijn en mijn hart begraven in het zand: dat had ik je beloofd. Er is een kleine plechtigheid, wat mensen van de pers zoals dat hoort - zo heeft je zwijgen mij verdoofd dat ik van hun tumult niet meer verneem dan wat gefluister en geklik. Hoe zonnig meldt mijn opgeluchte hoofd: het gaat mij goed, ik schrijf en heb mij met een vrouw verloofd, jaja en ook de wereld draait nog rond, en na elk slapen rijs ik naar de ochtend! gips en grijs: ik kom mijn hart begraven in je mond. Vorige Volgende