De Gids. Jaargang 134
(1971)– [tijdschrift] Gids, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 107]
| |
G. van Benthem van den Bergh
| |
[pagina 108]
| |
doordat voetballers voor reclamedoeleinden of als verkopers en detailhandelaren worden gebruikt. Bovendien maakt voetbal (en sport in het algemeen) socialisatie van kinderen in het heersende kapitalistische waardenpatroon mogelijk, waarvoor de familie steeds minder geschikt wordt, omdat het kind zich niet meer met de sociaal steeds zwakker wordende vader kan identificeren. Toch schijnt vader nog wel van enig belang te zijn: ‘Het kapitalistische systeem vestigt zijn dwangmiddelen met behulp van de castratiedreiging.’ (bladzijde 68) En zo nog veel meer. Vinnai haalt met andere woorden de hele maatschappijkritische literatuur van stal om duidelijk te maken dat voetballen een zeer belangrijk onderdeel is van de beheersing van mensen door het kapitalistische systeem. Sport maakt mannen tot masochistische, autoritaire, latenthomoseksuele steunpilaren van het kapitalisme.
Maar wacht eens even. Wordt er in de socialistische landen niet ook druk gevoetbald? Wordt daar de sportbeoefening - en vooral die in teamverband - niet nog veel sterker gestimuleerd dan in de kapitalistische landen? En is voetbal daar niet precies hetzelfde theater? Vinnai schrijft wel ergens dat in Oost-Europa waarschijnlijk ‘soortgelijke structuren’ aanwezig zijn, maar hij houdt met dat gegeven volstrekt geen rekening bij de theoretische verwerking van zijn materiaal. Als er immers ‘soortgelijke structuren’ bestaan kan het ‘kapitalistische systeem’ moeilijk als verklaring voor vorm en verspreiding van sportbeoefening en sporttheater dienen.Ga naar voetnoot1. Dat betekent niet dat daarmee alle verschijnselen en samenhangen die Vinnai beschrijft ontkracht worden. Maar het betekent wel dat zijn theoretisch model volstrekt inadequaat is. Hij spreekt ergens over ‘De door het kapitaal gestuurde trend, die men met slagwoorden als mechanisering, specialisering of burocratisering omschrijft’ (bladzijde 23). Maar dat zijn alle drie afzonderlijke, doch met elkaar samenhangende processen, die evengoed kunnen samengaan met kapitalistische als met staatssocialistische produktieverhoudingen. De processen hangen namelijk samen met staatsvormingsprocessen en met de ontwikkeling van de relaties tussen staten. De ontwikkeling van de voetbalsport kan alleen maar verklaard worden door al deze processen in hun onderlinge samenhang te bestuderen, zoals Elias dat doet. Maar Vinnai heeft niet leren denken in termen van processen met een bepaalde structuur, maar in termen van systemen en van functies, die voor de instandhouding van systemen vervuld moeten worden. Hoewel hij zwaar leunt op Marx en op de Frankfurter Schule, is zijn theoretisch model in feite het vooral in de Amerikaanse sociale wetenschappen ontwikkelde structureel-functionalistische systeemmodel, dat hij alleen heeft voorzien van een negatief voorteken. Wat de sportverheerlijkers zien als middel om mannelijke deugden als matiging, beheersing, moed, uithoudingsvermogen, energie, vastberadenheid aan te kweken - Vinnai geeft een aantal fraaie citaten van deze ideologie van de sport - zien Krovoza en Leithaüser, die Vinnai's boek van een inleiding hebben voorzien als ‘onderdeel van een systeem, dat de afhankelijke massa's steeds meer apathisch maakt, manipuleert en verbrokkelt, zodat zij nog maar nauwelijks in staat zijn emancipatiebewegingen als collectieve, klassebewuste leerprocessen te beginnen’ (bladzijde 8). Maar nu is het zo jammer dat juist het systeemdenken zoveel emancipatiemogelijkheden afsluit en het denken zozeer dwingt in een keurslijf van deterministische en reducerende verklaringen.Ga naar voetnoot2. Om de monopoliseringsprocessen, waarvan Vinnai een aantal gevolgen voor de kwaliteit van menselijke relaties in onze samenlevingen naar mijn | |
[pagina 109]
| |
mening juist beschrijft en waardeert, om te kunnen buigen tot emancipatieprocessen, zal een betere theorie dan die van het ‘kapitalistische systeem’ met zijn systeemgedetermineerde eendimensionale mensen moeten worden ontwikkeld.Ga naar voetnoot3. Voor een dergelijke meer adequate theorie van veranderingsprocessen over langere termijn zijn door het werk van Norbert Elias de grondslagen al gelegd. |
|