PRINCIPIEEL PLAN VOOR EEN THEATER MET OPEN TONEEL
geschikt voor toneel, ballet, opera, concert en grootbeeldprojectie met 800 plaatsen.
(met gebruikmaking van ideeën van Norman Bel Geddes en Michael Warre)
A |
Centrum van het toneel, 8 meter middellijn. |
B |
Voortoneel dat in segmenten geopend kan worden om opkomsten te vormen of een orkestruimte te maken. |
C |
Achtertoneel dat in segmenten geopend kan worden om opkomsten te maken, om achter ev. decorstukken te komen en om belichtingsmateriaal voor achtergrondeffecten te plaatsen, zonder dat hiervoor camouflerende decorstukken nodig zijn. |
D |
Permanente afgangen buiten het speelvlak. |
E |
Technische ruimte |
F |
Voordoek; te gebruiken bij ingrijpende decorwisselingen en bij gebruik van het theater voor gewoon lijsttoneel. |
H |
Vaste achtergrond, klankbord, rondhorizon en projectiewand.
De wand kan bedekt worden door gordijnen.
De delen HD van de wand vormen grote deuren voor de decorwisselingen. |
J |
Vast toneelplafond. Hierin over de gehele oppervlakte draden om decor aan te hangen.
Het plafond is voorzien van kleppen om lichtbundels door te laten. Boven het plafond is een ruimte voor onderhoud van de katrollen en bediening van ev. schijnwerpers. |
K |
Lichtbrug langs de gehele achterwand; voor achterlicht en tegenlicht. |
L |
Schijnwerpers. |
M |
Projectieapparaten. LM lichtbrug over de gehele breedte. |
N |
Volgschijnwerpers in de lichtcabine. |
O |
Cabine voor bediening van het licht. |
P |
Kleedkamers en artistenfoyer. |
R |
Dubbele deuren van zaal naar wandelgangen. |
S |
Balcon; alle stoelen zijn gericht op het centrum van het toneel. |
T |
Toeschouwersruimte, zaal, alle stoelen zijn gericht op het centrum van het toneel. |
U |
Wandelgangen. |
V |
Dienstruimte, foyer, buffet of bar. |
W |
Gang onder en rondom het hele toneel; verbinding met kleedkamers en ruimten E. |
Z |
Rails voor een of twee gordijnen (b.v. donker en gekleurd) om de vaste achterwand te bedekken. |
TOELICHTING
Spelers en toeschouwers bevinden zich in één en dezélfde ruimte.
Het ‘open’ toneel (zonder toneellijst) garandeert iedere toeschouwer een volledig overzicht van het toneel en een betere mogelijkheid voor verstaanbaarheid en ruimtewerking.
Iedere toeschouwer ziet de hele toneelvloer, waardoor ook bewegingen in de diepte meer werking krijgen.
De toeschouwersruimte is zeer breed om het toneel geschikt en hoeft dus minder diep te zijn; het verschil in zicht en verstaanbaarheid op voorste en achterste rij wordt aanmerkelijk minder.
De speler kan zowel tegenover als tussen zijn publiek gaan staan.
De totale breedte van het speelvlak (16 meter) hoeft niet altijd geheel gebruikt te worden. Het licht bepaalt en begrenst in eerste instantie de speelruimte naar behoeven. De grote breedte schept de mogelijkheid om meerdere situaties naast elkaar te plaatsen, maar ook om de handeling ten opzichte van het publiek duidelijk anders te situeren, zonder dat het decor de hoofdrol moet spelen.
De vloer kan overal geopend worden om de spelers op de gewenste plaats achter eventuele decors te brengen.
De brede waaiervorm van de toeschouwersruimte noodzaakt de mise-en-scène tot een ruimtelijk toneelgebruik. Met spel, decor, licht en projectie zal iedere abstracte en realistische illusie mogelijk zijn; de toeschouwer zal zich meer ‘in’ de illusie kunnen voelen dan ‘er tegenover’.
De toneelkap is weggelaten; niet uit aesthetische en accoustische overwegingen maar omdat het systeem van evenwijdig ophijsbaar schilderwerk, dat reeds vier eeuwen het theater beheerst, nooit wezenlijk met het toneel verbonden is geweest en in lijnrechte tegenspraak is met het ruimtelijk karakter van de moderne belichting die reeds lang de voornaamste rol speelt in het uiterlijk van alle toneel en niet langer in haar zekere ontwikkeling belemmert dient te worden.
Het toneelplafond is voorzien van losse draden die in elke gewenste combinatie en ruimteformatie kunnen zakken en waaraan decorstukken (ruimtevormen, lijnvormen en schilderwerk etc.) op elke gewenste wijze opgehangen kunnen worden.
Behalve voor toneel zal het theater zich bijzonder goed lenen voor dans en muziekuitvoeringen. De accoustische werking zal in zekere mate regelbaar zijn.
Kosten van bouw en onderhoud zullen niet meer en niet minder zijn dan van een gangbare kleine schouwburg.
Ensceneringen in dit principe op bijgaande afmetingen gemaakt, zullen meestal zonder al te ernstig verlies overgeplaatst kunnen worden op een lijsttoneel voorzien van een flink voortoneel. Andersom kan het beschreven theater desnoods ook gebruikt worden voor gangbaar lijsttoneel, al zal dan minstens een vierde van het aantal plaatsen onbruikbaar worden.