Zóó ziet het vraagstuk er uit, wanneer men het op een afstand beschouwt. Komt men met individueele gevallen in aanraking dan verdwijnt echter dit aanzicht en stelt men onwillekeurig de moeilijkheid anders. Dan wordt het de vraag: hoe vinden wij voor deze lieden, handelaars, artsen, juristen, technici, kunstenaars, geleerden, elders een voor hen passend emplooi? Dan schijnt ons die andere oplossing, resultaat van eene behandeling van het vraagstuk volgens groote lijnen, nauwelijks menschelijker toe dan het lot, dat de betrokkenen thans reeds ondergaan. Dan zal men trachten voor dezen of genen ‘een gaatje te vinden’ in de reeds zoo dichte gelederen van de intellectueele werkers dezer wereld maar....dan stuit men ook terstond op het verzet uit die gelederen zelf, die den strijd om het bestaan al reeds moeilijk genoeg achten en geene verzwaring, uit welke overwegingen van menschelijkheid ook, zullen dulden. Dan komen barmhartigheid, medelijden, gevoel voor rechtvaardigheid in conflict met de zorg en het gevoel van verantwoordelijkheid voor ‘eigen’ menschen - een conflict, dat stellig noch geheel naar de eene, noch geheel naar de andere zijde kan worden opgelost en dat slechts ééne solutie verdraagt: een redelijk compromis. Het zoeken daarvan kán niet internationaal geschieden omdat de waardeering van het eene belang, dat der ‘eigen menschen’ slechts nationaal vermag te geschieden. Het is een schaduwzijde en een gevaar van internationale besprekingen als die te Evian, dat zij door, wat op zichzelf genomen begrijpelijk en juist is, van de nationaalgetrokken conclusies ten aanzien van de quanta immigranten, die een ieder in redelijkheid toelaten kán, uit te gaan, de vraag of dit quantum niet grooter zou kunnen zijn, ook in de nationale gedachtenwisselingen op den achtergrond dringen. Wat dan voor degenen, die den strijd om het bestaan van ‘eigen menschen’
al hard genoeg vinden, heel rustig, maar voor diegenen, die twijfelen of het nationaal-getroffen compromis aan beide zijden van het vraagstuk - zorg voor ‘eigen menschen’ èn eischen van barmhartigheid en rechtvaardigheid - wel naar behooren recht doet wedervaren, weinig bevredigend is.
B.M.T.