Doch wie volgorde en verhouding omdraait, verschuift het accent van het heden naar het verleden, geeft daardoor een totaal valsch beeld en maakt nauwelijks meer dan.... wat toeristenreclame van het bekende soort.
Volendam, zeilschepen, boerenwagens, windmolens, oude stadsgrachten, enz., in tijdsduur eenige malen zoo lang als 't moderne havenbedrijf, de stoomschepen, auto's en tractors, electrische gemalen en nieuwere architectuur (enkele secunden Mercatorplein enz. en stadhuis Hilversum) ziedaar de verhouding, die door de beloofde inlassching van twee moderne bedrijven in wezen niet zal veranderen.
Bovendien: alsof ons geheele land één wind- en watergeschiedenis is, niets van de Oostelijke provinciën, niets van de heideontginning of de mijnbedrijven, of wat dan ook buiten duinen, dijken, polders en Zuiderzee.
Aan deze inlichtingsfilm zat geen kop en geen staart, in de geheele film zat geen lijn, geen gedachte en geen ontwikkeling; waarbij nog komt dat het fotowerk voor een deel meer dan middelmatig was.
Er werd gezegd, dat aan Nederland de eer te beurt viel, het eerst gekozen te zijn voor de komende serie van Visonor-voorlichtingsfilms, vanwege onze groote beteekenis. Het mag, nu het resultaat zoo mager uitviel, een twijfelachtig voorrecht heeten. Het is te hopen, dat de samenstellers nog veel zullen leeren en dan terug zullen komen, om revanche te nemen.
Voorloopig zal het zaak zijn, wanneer deze maatschappij met haar voorstellingen van andere landen bij ons komt, zich niet te verbeelden van die andere landen ook maar een eenigszins juist of volledig beeld te krijgen.