van schoonheid is geweest. Intusschen heeft niet altijd het behagen scheppen in het gebruikte materiaal een belangrijk element der schoonheid gevormd, ook in de tijden toen men zich meer dan later één voelde met dat materiaal. Men kan zich dan ook veel etsen - en niet de minst belangrijke! - van Rembrandt even goed als geproduceerde teekeningen denken, terwijl Dürer het in hout snijden rustig aan andere handen overliet.
Facsimile-reproducties waren tentoongesteld naar Rodin, Degas, Forain en Renoir.
Degas: teekenaar zonder doel, teekenaar om te teekenen en als zoodanig onovertroffen in zijn observatie en het onverstoorbaar neerschrijven daarvan. Zijn lievelingsonderwerp, het ballet, beteekende voor hem: het bestudeeren van de menschelijke figuur. Hij legde er niet in het zinnelijke estheticisme waartoe zijn leermeester Ingres zou geneigd geweest zijn; noch de dramatiek van een Lautrec. Een groote pastelteekening van eenige danseuses bevestigt zijn uitspraak: dat men een menigte niet met honderd doch met enkele figuren weergeeft. Dit is inderdaad een groep, en hoe zelden kan men dat zeggen bij anderen! Een wijs en doordacht gebruik maakt hij van de kleur ten dienst van de vormbeelding, zonder die kleur een eigen rol te laten spelen.
Rodin heeft zeker door zijn teekeningen velen den weg gewezen op het gebied van de beweeglijke vorm. Vader van talrijke vernieuwende geesten in de teekenkunst is hij door niet weinigen zijner kinderen over het hoofd gegroeid.
Forain heeft aan de teekenkunst zooals hij die klaar vond niets veranderd. De academische kunde, mits men die volkomen meester is, geeft vrijheid; zij voldeed aan zijn scherpen doordringenden kijk en verschaft hem een beknopte wijze van uiten.
Renoir is de triomf der naïefheid. Hij zou eens gezegd hebben: ‘ze beweren dat ik niet kan teekenen, maar ik teeken gelijk de père Ingres!’ Gelukkig een beminnelijke vergissing van hem. Er waren teekenaars genoeg die, even knap als Ingres, de door hem en David verworven zekerheid gebruikten zonder dat deze steeds voortkwam uit een innerlijke noodzaak. En van binnen uit komt juist alles wat Renoir voortbracht.