daar waar zij even wordt aangeduid blijkt de schilder niet te zijn gekomen tot een dieper begrip ervan en herinnert zij ons aan een gekleurde photographie of een te voorzichtig nagevolgden Velasquez. Dit werk blijft afbeeldingen van beelden, die hij niet gemaakt heeft.
Veel had deze kunst, die - de maker zij er om geprezen - geen tentoonstellingskunst is, om zonder daarvan de slaaf te worden te behagen in de salons (dit woord is thans ten opzichte van de kunst al zonder beteekenis). Het was van een oprechte teederheid en bezat een dramatiek, die niet schrijnender werd dan een zoele zomeravond, en een vorm even verteerbaar als een licht souper.
En wij moeten dit werk niet geheel vergeten. Het heeft eenvoudige deugden wier verwaarloozing zou maken dat ook onze kunst spoedig tot het verleden zou behooren.
De aankondiging in het afgeloopen voorjaar eener Pissarrotentoonstelling (Orangerie der Tuilerieën) wekte bij mij misschien al te vreugdevolle verwachtingen. De Pissarro, die in de verbeelding leefde en de indruk, die mij van deze tentoonstelling is bijgebleven, samen vergeleken maken mij meer dan ooit duidelijk hoe ook in de kunst een waarde veranderlijk is. En bovendien hoe pas het heele oeuvre van een schilder de draagwijdte van zijn aspiraties laat schatten.
Pissarro was men ook in de twintigste eeuw geregeld en met waardeering blijven zien. Hij, Claude Monet en Sisley waren de zuiverste en steeds trouw gebleven luministen. Nu had ik mogen hopen dat deze tentoonstelling iets uit mijn jeugd zou doen herleven. Toen ik, uit Holland komende, bij den kunsthandel in de Rue Laffitte een wereld vond, waarvan de Haagsche school niet vertelde, een kunst van buiten zijn met sensaties zooals de jeugd die ondergaat; onder van warmte trillende luchten, landschappen waarin boomen met bloesems als met geschenken beladen; velden en weiden in een fluweelig spel van licht- en schaduwvlekjes; stroomende rivieren, waarin een blauwe hemel en een stralende zon zich weerkaatsen; het beeld van de groote stad met een verscheidenheid van aspect, die mij tot dusver onbekend was, of het zilverige