bemoeilijkt, heeft als ‘Kasbloem’ een zuster-figuur van Olga uitgebeeld, doch een hòeveel klaarder figuur!
Toch is de titelrol niet het krachtige element in dit verdienstelijke werk van mevrouw Simons-Mees. Blijkens een karakteristiek, waarschijnlijk door den heer Simons geschreven en achter in het boekje gedrukt, moet men Eva Waal, de dichteres, beschouwen als een ‘praaljonkvrouw,’ in welke men ‘iets vindt van de ironie, die de schrijfster in haar satyriek blijspel Een Paladijn zou uitstorten over den goochelaar met mooie zinnen en dito gevoelens Van Erckelens.’ Die spot, het eerste bedrijf lardeerend, is van lageren huize dan de leuke, als zonder eenige opzettelijkheid aan den man gebrachte geestigheid, de humor, bij Van Suchtelen.
Ware Eva geen bespotte figuur, er zou eenheid zijn in Kasbloem. Nu is er een kluchtig eerste bedrijf, waarop er drie volgen van schoonen ernst. Door dezen ernst mengt zich wel humor, poëzie van aandoenlijke fijnheid. Een bezoek - meer is het niet: bezoek aan de eenzaamheid in de bergen, gevolg eener vlugge verloving, welke een korte vergissing is, met lang, diep leed voor den verliefde. Die berglucht der eenzaamheid, dat is het mooie. 't Gezinsleven van dat oude kind, argeloos-egoïst als een kind, den sterrenkijker professor Borg. Ko Arnoldi heeft van dezen gelukkigen eenzaamling een onvergetelijke creatie gegeven en mevrouw Chrispijn-Mulder verrast door een spel vol innigheid als vrouw-en-moeder in dat ongewone, fijn gebeelde familiebestaan.
Rotterdam heeft den 23en de eerste vertooning gehad van een ‘trilogie’ door eene Rotterdamsche, mevrouw Goedhart-Becker, den lezers van dit tijdschrift uit de novelle De oude mevrouw Van Leeuwen bekend. De zoogenaamde ‘bijwagen’ of tweede afdeeling van Het Tooneel is die drie werken van één bedrijf komen geven. Jan C. de Vos was daarbij de leider en heeft voortreffelijk de voornaamste rol vervuld in den langen Einakter: De Vaders, welke kan doen denken aan Pierre et Jean, den prachtigen roman van de Maupassant. Deze vertelling van den toch niet licht vervaarden Franschman is sentimenteel, vergeleken bij de conceptie onzer jonge landgenoote, waarin op den dag der