een ander woord gebruikt, dacht de goede man toen hij op de trap was. Partij, belang, had evengoed mijn denkbeeld uitgedrukt, Maar wat is de minister haastig in zijn oordeel, en hoe licht maakt hij zich vijanden door zijn bitsheid....!
Bernhardi heeft hem toch vergeven.
Een karakteristiek verhaal is wat Busch, - of een ander, maar ik geloof dat het Busch is, - heeft opgeteekend over de samen-komst te Versailles tusschen Jules Favre en de kanselier bij de voorloopige besprekingen over den vrede. Jules Favre kon er maar niet over heen komen dat hij zijn beroemde woord gezegd had: Pas une pierre de nos forteresses, pas un pouce de notre territoire, en dat hij nu over een vrede onderhandelde waarbij een paar heele provincies aan Duitschland werden afgestaan. Daarom hield Bismarck hem tot troost een klein preekje hoe men wel eens vergeten moet, als staatsman, wat men gezegd heeft en zijn Vaderland naar de omstandigheden dienen moet. ‘Toen ik 't eerst aan politiek deed, als jongman,’ zeide hij, ‘had ik een heel ander inzicht en een heel ander doel dan nu. Maar ik heb mijn wenschen opgeofferd en geschikt naar den eisch van den dag, als het noodig bleek te wezen. Men moet het Vaderland niet zijn eigen verlangens opdringen, la patrie veut étre servie, non dominée.’
- ‘C'est bien juste, Monsieur le Comte, c'est profond,’ zei Jules Favre, naïef bewonderend en neerslachtig beleefd; maar, na een oogenblik peinzens: ‘Toch is het ook een mooi ding om te zien, een man die nooit van beginsels is veranderd. Het genie mag zijn individualiteit niet opgeven, het bukt niet voor de meerderheid, want het heeft zijn recht even goed als die meerderheid.’
‘Het heeft in de allereerste plaats zijn plichten,’ antwoordde Bismarck, ‘en zijn verantwoordelijkheid tegenover God.’
In de allereerste plaats, om met Bismarck te spreken, ligt er een comische tint over dit gesprek tusschen den armen hals die zijn mooie moedige woorden moet inslikken, en den amputeerenden geneesheer die aan zijn patient een moreel doekje voor het bloeden toereikt. Maar dan komt er toch ook duidelijk het verschil in uit van levensopvatting. Aan den eenen kant, de Franschman die de dingen graag net geordend voor zich heeft naar een idee; aan