| |
Het hondert en sestiende Liedt, Hier in siet ghy ghelijck als in eenen Spiegel, hoe dat alle Vromen (soo wel des ouden als nieuwen Testaments) die op Godt vast betrouwt hebben uyt alle haere nooden sijn verlost, ende naer haere droefheydt ende besoeckinghen, wederom met troost ende blijdtschap vervult sijn gheworden, hier in dit Leven, door die Almachtighe hand Gods die de sijne noyt verlaten en heft.
| |
| |
| |
Stemme: Van den 128. Psalm. Saligh is hy bevonden.
Al schijnt menich verlaten,
Langhe tijdt boven maten,
In nood, druck, of ghepijn,
Hy kan soo fijn vertroosten,
Al gaet het schier ten boosten,
Hy weet uytkomst en raedt.
Raedt, Abraham heeft vonden,
Hy was oock vry, wel seere
| |
| |
Beproeft in zijn ghemoet,
In ‘t eynde was ‘t al goedt.
In ‘t eynd’ ist wel ghevaren,
Versmacht schier van der hitten,
In lijdsaemheyd besitten,
Moet men sijn ziel altijdt.
Die sijn verdriet aenschoude,
| |
| |
Is in ‘t eynde gheschiet,
Verdriet, lijden en smerte,
Leedt Iob met groot ghedult,
Met troost en vreucht sijn herte,
Heeft Godt naemaels vervult.
Naemaels vervult met vreuchden,
Die den tijdt sijnder jeuchden,
Was een Schaep-herder, maer
Werdt daer naer, eenen Koningh,
Maer hy hadde veel strijdt,
Eer hy ghekreegh de wooningh,
| |
| |
Davids Rijck ende Kroone,
Bevesticht werdt van Godt,
Dus wie hier tot, den ende
Blijft in ’s Heeren bevel,
Die word met ‘s Heeren bende,
Ghequel heeft oock geleden,
Hanna in ‘s herten grondt,
Sy heeft stille ghebeden,
Heeft ghehouden voor dronck,
God ghenas al haer rouwe,
Ionck ende out veel Zielen,
Treurden met groot gheklach,
| |
| |
Men sach hoe hy noch moste,
Sterven schandighen doot,
Zijn volck uyt alle noodt.
Noodt van hongher was binnen,
Een Moeder wreet van sinnen,
Haer kindt doodt, ende at,
Maer de Stadt kreegh by hoopen,
De Syriers ginghen loopen,
Beleydt was oock seer krachtigh,
Hondert vijf ende tachtigh
In ‘t Velt, worden verslaghen,
| |
| |
Van den Engel, maer krancxst,
Vloot om sijn lijf t’ontdraghen,
Ancxst, noot, droefheyt, en trueren,
Maer God liet haer ghebueren,
Zijn vertroost en behouden,
Quam in een groot bedroeven,
Maer om haer te bevryden,
Hy kan sijn volck verblyden,
| |
| |
Alst meest schijnt troosteloos.
Troosteloos Aes der Dieren,
Maer uyt des kuyls duwieren,
Ionas, oock Gods vermoghen,
Sijnd’ uyt den Vis ghespogen,
In behouder handt quamen,
Oock die van alle kanten,
Al schijnen hier vertreden,
| |
| |
De vroom’ onder den voet,
Sijn in Gods handen soet,
Den moet, sy niet verlooren
Geven, maer spreecken danck,
Haer gheeft eenen uytganck.
Eenen uytganck verleende,
Als Paulus niet en meende,
Soo seer boven zijn krachten,
Bezwaert zijnd’ in verdriet,
Dus die den Heer verwachten,
Te schand’ en komen niet.
Niet en quamen tot schanden,
In Kerckers en in banden,
| |
| |
Want goed, hare consciency,
Vrienden laet ons intency,
Hier toe strecken voor ‘t slot.
‘t Slot is dat God ten fijne,
Die quade Menschen wreet,
Maer van leedt en ghequelle,
Zijn volck sal maken vry,
‘t Zy Man, Wijf, Iongh-geselle,
|
|