“Phantasiestücke” spreekt een uitbundige verbeeldingskracht, maar ook geven zij blijk van gemis aan een vooropgesteld doel in de uitvoering van het geheel.’ Later toonde hij zich zeer beleedigd over Hoffmann's kritiek op de ‘Freischütz’.
Johannes Brahms identificeerde zich gaarne met Johannes Kreisler Junior. Wij vinden deze naam onder zijn eerste composities en eenige litteraire citaten verzameld, onder de titel ‘Schatzkästlein des jungen Kreislers’.
Uit deze voorbeelden blijkt wel, dat de grillige persoonlijkheid en de bizarre, fantastische ideeën van E.T.A. Hoffmann op sommige romantische componisten een bijkans magische werking uitoefenden. Doch ook om andere redenen is de toonkunst hem groote dank verschuldigd.
Hij werd in 1776 te Köningsberg geboren, en hoewel uit een muzikantengeslacht stammend, werd hij aanvankelijk voor de rechten bestemd. Hij oefende deze carrière achtereenvolgens uit in Glogau, Berlijn en Posen. Tusschen zijn ambtsbezigheden door beoefende hij de muziek. Het grootste gedeelte van zijn muzikaal oeuvre uit deze tijd is verloren gegaan.
Hoffmann is naar het ideaal van zijn held Kreisler zwervend door het leven getogen en wisselde vaak van betrekking. Zijn groote activiteit als musicus dateert eigenlijk vanaf 1806, toen hij wegens een al te scherpe karikatuur uit zijn ambtelijke betrekking ontslagen werd. Hij moest toen door zanglessen het hoofd boven water houden, doch werd al spoedig dirigent van het theater te Bamberg. Als componist was hij ongetwijfeld veelzijdig, want naast een Mis, een Miserere en een ouverture schreef hij ook verschillende kamermuzieken. De meeste muziek is echter voor het toneel bestemd, o.a. voor Goethe's ‘Scherz, List und Rache’ en Bretano's ‘Lustige Musikanten’. Ook heeft hij vele opera's op zijn naam staan en een ballet ‘Harlekin’, dat echter