slaven, niet weten of wij nu hun vrienden of wel hun vijanden zijn!
Natuurlijk mag niemand zich verkoopen, niemand! Zij kunnen 't hongerlijden en de kou kiezen. Maar wie van ons weet welke gedachten in iemand groeien die wekenlang geen fatsoenlijk eten kreeg? Hoe 'n mensch denkt en wat er van 'n mensch wordt, die nacht aan nacht op de koude grond, in 'n ruimte van 'n paar vierkante meter met nog vier anderen samen moet slapen? En zonder uitzicht op verbetering. Wie daar met steenen gooit, moet 'n gevoelloozer farizeeër zijn, dan die, tot wien de Heiland zijn ‘Wee!’ en ‘gepleisterde graven’ riep.
Dit is geen ‘mooi weer spelen’ met 'n theoretisch of ander socialisme, dit is geen profeetje spelen, dit is de bittere ernst van bittere feiten! De ellende der massa en de afval roepen duidelijker dan 'n profeet 't ooit vermocht, om 'n direct ingrijpen. Nog altijd knijpen we de oogen dicht voor de hand, die de afval-cijfers op onze muren schrijft.
40.000 in een jaar ('t afvalcijfer voor Duitschland per jaar), dat is tenslotte toch 'n getal dat tot ernstige gedachten en ernstige besluiten moet roeren. In honderden jaren van moeizame arbeid, met veel kosten, vreeselijke offers en veel martelaren is 't ons gelukt om van de 83 millioen Japanners er honderd duizend tot het katholicisme te bekeeren! En in één jaar - in één jaar verliezen wij er 40.000 op 'n getal katholieken van 20 millioen. In den loop van tien jaren hebben we in 'n christelijk land dubbel zooveel katholieken aan 't heidendom verloren, als wij er in Japan in meer dan honderd jaren wonnen. Is dat geen scherpe belichting van 't groote gevaar - zelfs voor de meest kortzichtigen?
Wat kan de enkeling daartegen doen? Maar wie spreekt er van de enkeling? Zijn we niet met drie honderd millioen katholieken? Wij zijn de grootste en sterkste organisatie ter wereld! Nu is 't zeer zeker niet de taak van het christendom om economische systemen te scheppen. Wij zijn er om de menschen de godsdienst van den Verlosser te brengen. Maar wanneer te bewijzen is, dat 90 pct. van de sociale ellende verorzaakt is door dit geconcentreerde kapitalisme, en wanneer we iederen dag weer zien, hoe deze ellende de zielen vergiftigt, ze volkomen ontoegankelijk maakt voor de Goddelijke openbaring, hoe ieder jaar tienduizenden hun geloof aan de Verlosser wegwerpen, hoe die ellende gedoopte meisjes en vrouwen tot koopwaar maakt en honderd duizenden van onze broeders dwingt om te leven als de honden - dan zouden we medeschuldig worden aan de ellende en de afval wanneer we 't verwoestende kapitalisme niet ons ‘anathema’ toeroepen. Niet in naam van 't socialisme of communisme, maar in den naam van Christus, die ons bevolen heeft 't geloof aan Zijn Vader in den Hemel aan de menschen te brengen en het te bewaren - in den naam van Christus die de rijken zijn ‘Wee u’ toeriep en die zich steeds aan de zijde der lijdenden en armen stelde, die Lazarus meer liefhad dan de rijke brasser. Laten we dan alarm maken tegen 'n systeem dat enkelen