feilloos de beroeringen van de maatschappij registreert, in een lange roteerende graphiek van ups en downs. De papierband loopt om een cylinder en steeds vallen de einden op elkaar tot een heele, breuklooze cirkel. De schrijver heeft nergens getracht het instrument te doen afwijken of te beinvloeden. Hij blijft overal buiten en zijn persoonlijkheid speelt niet de minste rol. Daardoor is dit een boek als een verslag; een verslag van een lange vergadering, van een gerechtzitting liever. Kan hij er iets aan doen dat het schuldbewijs verpletterend is?
10 P.K. begint op verschillende plaatsen van de wereld, en in verschillende tijdperken gelijktijdig te spelen. Het is simultaan in de diepte en in de hoogte. Er zijn: een rubberkoelie aan de voet van een Heveaboom; een naamloos man aan de transportband van de Citroënfabrieken, een eenzaam wachter bij de grauwe boortoren van een olieveld in Mexico. Inboorlingen die voor een vrijheid vechten die deel van hun aardsche leven is, ambtenaren en beursmakelaars, dieven en bankdirecteuren, misdadigers en financieele experts, voorwerkers en slavenhandelaars.
Die allen vormen de buitenste cirkel van het web, dat naar binnen kleiner en kleiner windingen krijgt. In de kleinste cirkel zijn André Citroen, Henry Deterding, Ford, André Michelin, de knooppunten. Daarbinnen rest nog slechts de aera waarin de zonde geboren wordt.
Dit boek is niet zelfgenoegzaam. En het heeft dus niet aan zich zelf genoeg. Het heeft lezers noodig om er in over te hevelen wat Ehrenburg weet, wat hij denkt, wat hij voelt. Het heeft menschen noodig om hen te toonen wat hun goden zijn en hoe geschonden hun uiterlijk is achter het humane masker dat zij de wereld houden toegewend. Het gaat u opeischen, u en de sterkste gevoelens van walg en verachting en haat die gij bij machte zijt te produceeren. Uw haat voor het onrecht dat groot en heerlijk heet, uw liefde voor de kudde die iederen dag opnieuw verpletterd wordt onder deze wagen van Djoggernaut.