Boekbespreking
De laatste ronde. - Roman van liefde en andere noodlottigheden door A. den Doolaard.
(Uitgave A.J.G. Strengholt, Amsterdam).
De laatste ronde: een nederlaag voor den Doolaard en het zonderlinge van het geval is, dat hij zich zelf den knock out toebracht. Waarom verplicht hij ons nu hem uit te tellen, terwijl hij eerder toch zoo'n goed partijtje te genieten gaf in ‘De revue der sporten.’
Hij schiep een nieuwe visie op enkele sportgebeurtenissen tijdens de Olympische Spelen, ontstak een heftige belangstelling in ons voor den strijd tusschen Nurmi en Ritola, wij zagen de galoppeerende beenen en hielden den adem in bij het naderen der eindstreep.
Tusschen het gezwollen sportjargon, stonden deze bladzijden als een stuk trillend leven. En ook nu nog zijn dit de beste bladzijden van den roman. Zij bewijzen, dat den Doolaard schrijven kàn, maar niet alles! Geen roman, tenminste ‘De laatste ronde’ is geen roman. Na den eersten aanloop, die wel wat doet verwachten, raakt de schrijver buiten adem. Hij is zijn vorm kwijt, het prikkelende rhythme van zijn beweging wordt hortend, kortademig, levenloos. Waarom moest er ook een held voorgegoocheld worden, een heftig levende sportboy van dezen tijd?
Robert Day is een slecht uitgevallen mannequin, die in de schemering op Dan Yack van Cendrars zou kunnen lijken. Beiden laten zij ratelende vloeken, rollen, zuipen dagen en nachten achterelkaar whisky, rijden nooit minder dan met 'n 110 K.M. gangetje, beklimmen bergtoppen die niemand aandurft en vrouwen...... oh! la! la! Dan Yack gooit met chèques van honderdduizenden, zoover heeft Robert Day het nog niet gebracht, maar dat leert hij nog wel. De inzet van het verhaal is goed, het loopt een tijdje lang in het snelle, prettige rhythme van Robert's Bugatti, we laten ons met kleine, veerende schokjes meesleepen en genieten van de levendige omgeving. Maar dan komt er een defect aan de motoren en we hobbelen hortend en stootend en rammelend verder in den gang van een amechtig Fordje, we zien niets meer, we kijken overal tegen aan op de Amerikaansche sight-seeing wijze. En gelooven doen we het al lang niet meer. Robert Day is verstard tot een automaat en zijn vrouwen......
De eerste gaat nog, ze is wel niet heelemaal acceptabel, doch met een vergoelijkenden glimlach en een ‘Kom, kom’ gunnen we Robert haar bestaan. Maar tout le restel Met het droge stroo van ‘Die Psychologie des Weibes’ opgevulde ledepoppen, die wonderwel passen in den Heidelbergschen kleinen, populairen cursus ‘Leven, liefde en dood’ - alle filo-