Gard Sivik. Jaargang 4(1959-1960)– [tijdschrift] Gard Sivik– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 13] [p. 13] rebel with a cause Hij gaat graag door voor een rebel, denkt eigenlijk: ben rebel, snelle torpedeerder van een heilig huis, een tempel, dwergstaat liever, liever nog een land, ja liever wel het mutileren van een land. Hij gaat graag door voor Fidel Castro van Havana, of Achilles (maar dan zonder pees), denkt eigenlijk: ben Fidel Castro van Havana, ben Achilles (en gelukkig zonder pees). Over geluk gesproken. Hij kan het niet op, is overgelukkig. Laat hem. Ken hem: één handicap, al-vleselijk, spier- naakt op een hoge schoen na, één komplete geécarteerde zenuw. Hij trappelt een eind weg met zijn hoge schoen. Trappelt (maar raak) met zijn engelse zieke poot. Zielepoot, weet soms kostelijk duidelijk een bevel bij elkaar te blaffen. Waf! Waf! Waffen! Waffen nieder! (Je kunt zeggen wat je wilt) [pagina 14] [p. 14] Hij draagt een baret, daarop een etiket, waarop in schrijfmachineschrift: Fidel Castro (Havana) of Achilles (die Achilles, maar dan zonder d'obligate pees) Met wat goede wil: hij is imposant. Zo blaft hij, kleine pseudo- Fidel naar zijn fiere fantasieën: Vliegtuigen vliegen voor hem (fiktieve formaties). Op bevel wordt een heilig huis getorpedeerd, een tempel, een dwergstaat met de grond gelijk gemaakt. Een land gemutileerd. Een planeet volmaakt overbluft. (Vervoeg u bij de legertros: kunstdruk van de kop van Fidel Castro van Havana, gesigneerd; of een plastiekje, de amulet Achilles, zijn buste, zonder pees dus) Hij is overgelukkig. Laat hem. Ken hem: rebel. Puzzelt met een matglazen kijker: tipje van een sluier? (Toegevend) ‘IJdeltuit’. Uit op bezweren. Zoveel spastiese pogingen de vijand (er is een vijand) te beschrijven (de ware telegrafie: ver-schrijft zich: een veiligheidsspeld; zijn speldekussen is in zuiver bloed gedrenkt) [pagina 15] [p. 15] Ken hem: zijn manier van knechten: portret van de vijand - hij is geen held in tekenen - maar slaagt ereis op goed geluk: stuntelige doorsnee. Lijk- wit, bloedrood de kleuren en voor de zekerheid een onderschrift DIT IS DE VIJAND Slaat hij ook munt uit de vijand? Si, smartegeld; een beeldenaar betekent een onthoofding. Er. klopt iets niet (?): vliegtuigen vliegen voor hem. Storten neer, dolle veren. Hij torpedeert wel tempels, hij mutileert wel landen, hij bombardeert wel, bombardeert zichzelf bijvoorbeeld, tot Fidel Castro van Havana of Achilles. Maarrr zijn bombardementen blijken bombardementen van een maquette. Hier klopt iets niet. Wat klopt er niet? Een vuiltje in zijn oog. Huilen, staande voor de troepen - geen gezicht. Een branderig gevoel. Weg- zinkend krijgt hij zijn zin. Eindelijk gaan de reeds getorpedeerde tempel, het reeds gemutileerde land en dwergstaat en planeet voor de bijl als een ei van Colombus, doodleuk: één(!) eierkooltje. [pagina 16] [p. 16] Eerst zijn schillepees. Hè? Jaja en daar gaan ze lamme lendenen, billen, korset. Stank van een schroeiende afvalstof. Haren. De eksplosie van zijn blaas. Nagels bevrijden zich pruttelend van hun vingers. Eelt. Wilde haren springen uit hun vel. Knetteren als lichtgeraakte cellen. Verpletterd door een stofje, één transparante vonk. Hij gaat he-le-maal af zonder blaf van zijn slagveld. Af. Zo broos en geenzins chaoties verdampt hij. Als een zucht. Een uitgezweefde... ffft... parachute! Er klopt iets niet. Wat klopt er niet? Zijn hart. Door een brandweerman, vrijwilliger blakend en overlopend van ijver wordt hij weggewaterd. En met hem tempel, dwergstraat, land en al herleid tot asse. Asse. Uiteengevallen in zoveel delen vloeistof en zoveel delen asse vervliegt tenslotte ook de allerlaatste hoop voor zijn testamentaire, hunkerende urn. Vorige Volgende