Fumus. Jaargang 8
(2010)– [tijdschrift] Fumus– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 24]
| |
Signalering
| |
[pagina 25]
| |
een witte roos in zijn hand. Op het graf van Carry van Bruggen moest hij eerst nog de sneeuw wegvegen voordat haar naam zichtbaar werd. Maar wat moest de directeur op fort Elmina in Ghana doen om de overleden dichter Focquenbroch te eren? Niemand weet waar hij daar ligt begraven. Je ziet Meinderts het witte fort binnenlopen terwijl hij vertelt over het leven van Focquenbroch als fiskaal in dienst van de West-Indische Compagnie. Indrukwekkend vond ik de donkere krochten waarin de slaven verbleven voordat ze verscheept werden naar plantages in Amerika. Meinderts legde zijn witte roos in een van de vensterbanken van het fort. Aan het eind van de film vertelt Meinderts over het burleske in Focquenbrochs gedichten. Als voorbeeld gebruikte hij een ode aan de vrouw waarin Focquenbroch dicht over borsten als half-verdroogde prammen, die de kleur hebben van Westfaalse hammen en die ze soms op haar rug soms op haar buik draagt. Er zijn best mooiere voorbeelden te vinden. Gelukkig zijn de beelden indrukwekkend: de donkere krochten, de tralies en de dikke deuren van het witte kasteel, het voormalige Portugese fort S?£o. Jorge da Mina. Vanaf de kust ziet het er als een sprookjeskasteel uit, precies zoals Focquenbroch het beschrijft in zijn Afrikaense Brieven.Ga naar voetnoot5 ‘Het Casteel van verre, Wit, en heerlijk afschijnende, en gebouwt op een Rondom-uytgehouwe Rots (wiens voet van de grooten Oceaen met een Hemels-hooge Barningh bespoelt, en gekust word).’ |
|