Language and Literature 1 (1992) 1. |
|
Sinds 1992 verschijnt bij Longman een nieuw tijdschrift van de ‘Poetics and Linguistics Association’: Language and Literature. De editor is Mike Short. Het blad onderzoekt, is te lezen in de beginselverklaring, de relatie tussen stilistische analyse, ‘critical theory’, linguïstiek en literaire kritiek. LL, de opvolger van Parlance, richt zich op zowel wetenschappers als docenten op het gebied van taal- en letterkunde. Het eerste nummer bevat artikelen van Clara Calvo (‘Pronouns of address and social negotiation in As you like it’), van Michael Toolan over ‘The significations of representing dialect in writing’, en een op het onderwijs gerichte analyse door Paul Simpson van de structuur en stijl van een (uiterst) kort verhaal van Hemingway. Verder zijn er enige recensies. |
|
New Literary History 24 (1993) 1 is een speciaalnummer over ‘Culture and Everyday Life.’ De aflevering wordt ingeleid door Ihab Hassan, die uitlegt waarom hij een ‘reluctant critic’ is. Verder zijn er o.a. artikelen van Gayatri Chakravorty Spivak (over echo en Narcissus) en van Stephen Bann over ‘Pop art and Genre.’ |
Poetics Today 13 (1992) 4 biedt een speciaalnummer, over ‘Aspects of Metaphor Comprehension.’ De tijdschriftaflevering is zowel op literair als niet-literair metafoorgebruik/-begrip gericht. Er zijn een twaalftal bijdragen o.a. van Gerard Steen (VU; Amsterdam), Sam Glucksberg (Princeton) en Ziva Ben-Porat (Tel Aviv) en er is een korte notitie van grand old man Nelson Goodman (Harvard). |
|
Poetics 21 (1992) 4 is een special over ‘Audience Research’, voornamelijk over het publiek van massa-media. P. Vorderer en N. Groeben peilen wat bij toehoordersonderzoek de sociale wetenschappen en de humaniora van elkaar kunnen leren. |
|
Representations 40 (1992) is gewijd aan ‘Seeing Science.’ Enige artikelen gaan over het tegenwoordig zo populaire onderwerp van museale ordening. Lee Rust Brown beschrijft de relatie tussen Emersons werk en het ‘Museum royal d'histoire naturelle’ in Parijs. Lorraine Daston en Peter Galison schrijven over het beeld van objectiviteit in natuurwetenschappelijke musea. |
|
JvL |