| |
| |
| |
Lijst van verschenen uitgaven bijgewerkt tot october 1952
1946
I | Platen, August Graf von. Venedig
28 blz. 23×14.5 cm. Halflinnen
Papier: Pannekoek. - Letter: Bodoni antiqua
Lay-out en band: Henri Friedlaender
Drukker: N.V. v.h. Mouton & Co., Den Haag
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Bij de druk van deze weinig bekende Sonnetten-cyclus heeft Henri Friedlaender de Bodoni antiqua fraai toegepast. |
II | Gogolj, Nicolai. De mantel
Vertaling: Aleida G. Schot
62 blz. 22.5×14.5 cm. Halfperkament
Papier: Holl. papier Van Gelder Zn.
Letter: Romanée. - Gedrukt in zwart en rood
Band: Ch. Nypels. - Lay-out: F. Tamminga
Drukker: N.V. Ando, Den Haag
Binder: H. de Koningh, Den Haag
Geïllustreerd door Peter Spier (tekeningen)
Het prachtige verhaal van Gogolj, waarvan Dostojewski getuigde ‘Uit deze mantel zijn wij allen gesneden’ werd in deze uitgave voor het eerst gedrukt in de nieuwe vertaling van Aleida G. Schot. |
| |
1947
III | De Harp i. Tijdschrift onder redactie van Jan Engelman, Mart. Nijhoff en A. Roland Holst
64 blz. 30×20 cm. Halflinnen
Papier: Wit velijn Van Gelder Zn.
Letter: Lutetia
Band: Ch. Nypels. - Lay-out: J. van Krimpen
Drukker: N.V. Joh. Enschedé en Zonen, Haarlem
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Met een houtgravure (in duplo) door Dirk van Gelder
Van dit tijdschrift voor literatuur en grafiek verschenen tot heden slechts 2 afleveringen (zie ook IV). Deze eerste aflevering
|
| |
| |
| bevat verzen van A. Roland Holst, Jan Engelman en de nieuwe vertaling van Euripides, Ifigeneia in Taurië door M. Nijhoff. |
IV | Sint Franciscus. Il cantico di Santo Francesco intitolato del Sole. - Het Zonnelied van den heiligen Franciscus. Italiaanse tekst naast vertaling van Gabriel Smit
16 blz. 34 × 24 cm. Cartonnen band.
Papier: Pannekoek. - Letter: Libra
Gedrukt in zwart en goudbruin
Lay-out en band: S. FI. de Roos
Drukker: N.V. Ando, Den Haag
Binder: H. de Koningh, Den Haag
Geïllustreerd door J.B. Sleper (lithographie)
De ontwerper van de Libra-letter, S.H. de Roos, heeft in deze uitgave o.i. geslaagd gedemonstreerd hoe men een Libra ook voor het drukken van niet te grote teksten kan toepassen. Het papier van de band werd vervaardigd naar een oud Italiaans motief. |
V | Leeuw, Aart van der. Vijf dichters in Arcadië
20 blz. 24 × 15.5 cm. Halflinnen
Papier: Vergé-crême Van Gelder Zn.
Letter: Erasmus mediaeval
Gedrukt in zwart, bruin en groen
Lay-out, band en illustratie: D. Dooyes
Drukker: Lettergieterij ‘Amsterdam’ v.h. N. Tetterode N.V.
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Deze uitgave kwam tot stand naar aanleiding van de zeventigste verjaardag van S.H. de Roos, die een grote liefde heeft voor de verhalen van Aart van der Leeuw. |
VI | The Book of Psalms
268 blz. 24 × 15 cm. Halfleer
Papier: Barcham Green, handmade
Letter: Romanée
Lay-out en Band: J. van Krimpen
Drukker: N.V. Joh. Enschede en Zonen, Haarlem
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Deze door Jan van Krimpen prachtig verzorgde uitgave oogstte bij de leden evenveel bewondering als de prijs hen het eerste ogenblik schrik bezorgde. Wij beschouwen het als een van de mooiste voorbeelden van ‘typographie pure’ die wij uitgaven. |
| |
| |
| |
1948
VII | Kafka, Franz. Die Verwandlung
48 blz. 33 × 22 cm. Linnen
Papier: Wit velijn Van Gelder Zn.
Gedrukt in zwart en bruin
Lay-out, band en illustraties (houtgravures en tekeningen): W.J. Rozendaal
Drukker: N.V. Drukkerij G.J. Thieme, Nijmegen
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Dit boek werd door de minnaars van de experimentele typografie bijzonder gewaardeerd. Er waren ook leden, die er geen goed woord voor hadden en uitvoering, illustraties en formaat gelijkelijk verwierpen. |
VIII | Flaubert, Gustave. Lettres à Mme X...
72 blz. 25 × 19 cm. Linnen
Papier: Wit velijn Van Gelder Zn.
Letter: Lutetia
Gedrukt in zwart en goudbruin
Lay-out: Ch. Nypels en S.H. de Roos
Band: S.H. de Roos
Drukker: Drukkerij Verwey, Mijdrecht
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Met portret in koper gegraveerd door E. Reitsma-Valença
Het enige boek van onze Stichting wat gedrukt is volgens de aanwijzingen van Ch. Nypels en voltooid onder toezicht van S.H. de Roos. |
IX | De Harp ii. Tijdschrift onder redactie van Jan Engelman, Mart. Nijhoff en A. Roland Holst
48 blz. 30 × 20 cm. Linnen
Papier: Wit velijn Van Gelder Zn.
Letter: Romulus
Lay-out: J. van Krimpen
Band: Ch. Nypels
Drukker: N.V. Joh. Enschede en Zonen, Haarlem
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Met een ets (in duplo) door Cuno v.d. Steene
Dit nummer bevat de door Jan Engelman geschreven tekst van het libretto voor de, in opdracht van de Nederlandse Regering vervaardigde Kroningsopera ‘Philomela’, waarvan de muziek is gecomponeerd door Hendrik Andriessen en die door de Nederlandse Opera te Amsterdam voor het eerst zou worden
|
| |
| |
| op gevoerd ter gelegenheid van het vijftigjarig Regeringsjubileum van H.M. Koningin Wilhelmina. De eerste opvoering vond door allerlei omstandigheden geruime tijd later plaats in het kader van het ‘Holland Festival 1950’. |
X | Descartes, Rene. Discours de la méthode pour bien conduire sa raison et chercher la vérité dans les sciences
104 blz. 25,5 × 19 cm. Halfperkament
Papier: Ossekop Van Gelder Zn.
Letter: Caslon
Gedrukt in zwart en rood
Lay-out en band: S.H. de Roos
Drukker: N.V. v.h. Mouton en Co., Den Haag
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Met portret in koper gegraveerd door Kuno Brinks
Het weinig aanwezige lettermateriaal bezorgde ons bij de tot standkoming van het boek veel hoofdbrekens. Nadat de eerste oplage geheel vernietigd moest worden, voornamelijk wegens kleurverschillen in de druk, kwam er een prachtig boek tot stand, dank zij veel medewerking van de drukkers en het vele werk van S.H. de Roos, die ook de initialen ontwierp. |
XI | Christine de Pisan. L'Oroyson Nostre Dame
30 blz. 14,5 × 9,5 cm. Papieren omslag
Letter: Civilité
Lay-out: J. van Krimpen
Drukker: N.V. Joh. Enschedé en Zonen, Haarlem
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Een mooie toepassing van de weinig gebruikte Civilité-letter. |
| |
1949
XII | Jarry, Alfred. Ubu Roi
44 blz. 39 × 26.5 cm. Linnen
Papier: Wit velijn Van Gelder Zn.
Letter: Monoytpe modern
Gedrukt in zwart en steenrood
Lay-out, band en illustraties (tekeningen): W.J. Rozendaal
Drukker: N.V. Drukkerij G.J. Thieme, Nijmegen
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Het formaat van dit boek bracht enige critiek. De grote tekeningen van W. J. Rozendaal maakten echter dit formaat noodzakelijk. De Nederlandse kenner van Jarry, C.J. Kelk,
|
| |
| |
| noemde het boek in de ‘Kroniek voor Kunst en Kultuur’ van Dec. 1949 een ‘in elk opzicht vorstelijk boekwerk’.
Hij schrijft er verder over: ‘De kunstenaar Rozendaal maakte een twintig tekeningen en een stuk of wat vignetten, volkomen in de stijl van het werk. Hoe hachelijk de onderneming was om Jarry's voorstellingswijze te willen evenaren of overtreffen, de vijftigjarige Rozendaal bleek genoeg jeugdvuur te bezitten om het kinderlijk groteske uit te drukken van Pa en Ma Ubu en Kapitein Borduur, die van onvergetelijke allure zijn.’ |
XIII | Emants, Marcellus. Inwijding. Met inleiding van Barend de Goede
2 dln.: 224 en 194 blz. 25 × 18.5 cm. Linnen
Papier: Wit velijn Van Gelder Zn.
Letter: Romulus
Lay-out en band: J. van Krimpen
Drukker: N.V. Joh. Enschedé en Zonen, Haarlem
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Tekeningen van Jan Roëde
Deze tweedelige uitgave is bedoeld als poslhuum eerbetoon aan de schrijver, die 12 Augustus 1848 werd geboren. Door een misverstand bij de binder ontstond een uitgave zgn. op ‘grand papier’, wat niet de bedoeling was, maar door velen zeer werd geapprecieerd. |
XIV | Hymnen uit den Bijbel. Samengesteld door Chr.
Leeflang
46 blz. 29 × 13 cm. Linnen
Papier: Simili Japon Van Gelder Zn.
Letter: Bembo (monotype)
Gedrukt in zwart en rood
Lay-out en band: Maarten Engelman
Drukker: Boosten en Stols, Maastricht
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Maarten Engelman experimenteerde, o.i. niet erg gelukkig, met het formaat. |
| |
1950
XV | Wilde, Oscar. Salomé
78 blz. 26 × 16,5 cm. Halfperkament
Papier: Van Gelder Zn.
Letter: Lutetia
Gedrukt in zwart en rood
Band en illustraties (kopergravures): Jean-Paul Vroom
Drukker: N.V. Joh. Enschedé en Zonen, Haarlem
|
| |
| |
|
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Oscar Wilde schreef deze tekst oorspronkelijk in het Frans. Eerst later werd ze door Lord Douglas in het Engels vertaald. Wij volgden de eerste uitgave, die wij in de ‘Bibliothèque Nationale’ in Parijs lieten fotograferen. |
XVI | Ansingh, Lizzy. Tante Tor is jarig
32 blz. 26.5×19 cm. Cartonnen band
Papier: Simili Japon Van Gelder Zn.
Letter: Geschreven door Lizzy Ansingh; gelithographeerd door Jean-Paul Vroom
Lay-out: Jean-Paul Vroom
Band: Nelly Bodenheim
Drukker N.V. Dieperink & Co., Amsterdam
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Geïllustreerd met tekeningen van Nelly Bodenheim, gelithographeerd en handgekleurd door Jean-Paul Vroom
Door samenwerking van onze Stichting met de Vereniging ‘Quellinus’ kon dit charmante hoekje, dat reeds jaren op uitgave wachtte, verschijnen. De tekeningen horen tot het beste werk van Nelly Bodenheim. |
XVII | Gorter, Herman. Mei
152 blz. 24.5×15.5 cm. Halfperkament
Papier: Wit velijn Van Gelder Zn.
Letter: Holl. mediaeval
Gedrukt in zwart en oranje-rood
Lay-out en band: S.H. de Roos
Drukker: N.V. Drukkerij v.h. G.J. van Amerongen & Co., Amersfoort
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Houtgravures van Dirk van Gelder
Vijf jaar na de eerste besprekingen verscheen deze eerste, verluchte uitgave van Gorter's Mei. Als door de ziekte van Ch. Nypels niet een groot deel van het dossier verloren was gegaan, zou blijken dat de correspondentie, tussen onze Stichting en de medewerkers, en van deze onderling, t.w. de typografische verzorger, de illustrator en de tekstverzorger, verre de omvang van het werk zèlf overtreft.
Wij geloven dat het resultaat de moeite en zorgen dubbel en dwars waard is geweest. De artistieke medewerkers van de Leiter gieterij ‘Amsterdam’ schreven ons: ‘Een prachtig werk, dat werkelijk een mijlpaal is in de geschiedenis van de Nederlandse Boekdrukkunst.’ |
XVIII | Pollard, Alfred W. The trained printer and the amateur and the pleasure of small books
|
| |
| |
|
24 blz. 17.5×10.5 cm. Cartonnen band
Papier: Barcham Green, handmade
Letter: Romulus
Lay-out en band: J. van Krimpen
Drukker: N.V. Joh. Enschedé en Zonen, Haarlem
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Verzorger en drukker verkregen bij de bekroning van de ‘Bestverzorgde vijftig Boeken van het jaar 1950’ in het juryrapport de vermelding: ‘Haute Couture der Typografie’. |
| |
1951
XIX | Elcerlyc. Tekstaanwijzingen van Prof. Dr. J. van Mierlo S.J.
62 blz. 24.5×16 cm. Zijden band
Papier: G.H. Bührman N.V. - Letter: Baskerville.
Gedrukt in zwart en rood.
Lay-out en band: Suzanne Heynemann
Drukker: N.V. Drukkerij v.h. G.J. van Amerongen & Co., Amersfoort
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Houtgravures en bandstempel door Stefan Mrozewski
De tijdelijke aanwezigheid hier te lande van Stefan Mrozewski vormde een welkome aanleiding hem een opdracht te geven voor een tekst, die hem zeer bekoorde. Bovendien was juist een ‘definitieve’ editie verschenen van de Elcerlyc, verzorgd door Prof. Dr. J. van Mierlo S.J. |
XX | Villiers de l'Isle-Adam. Trois contes cruels
62 + X blz. 27.5×20 cm. Double emboitage
Papier: Lana pur fil. - Letter: Bodoni
Gedrukt in zwart en paars-rood
Lay-out en emboitage: Jean-Paul Vroom
Drukker: D. Viglino, Parijs
Etsen door Jean-Paul Vroom
Uit de vrij onbekende Contes Cruels van Villiers de l'Isle-Adam zochten wij drie van de mooiste specimina en deden die illustratief met etsen verzorgen door Jean Paul Vroom, die ook de typografie verzorgde en er naar streefde de stemming van de tekst te suggereren. |
XXI | Roland Holst, A. De dood van Koning Cuchulainn van Murhevna
24 blz. 26.5×17 cm. Linnen
Papier: Simili Japon
Letter: De Roos romein en cursief
|
| |
| |
|
Gedrukt in zwart, bruin-rood en bruin
Lay-out en band: Dick Dooyes
Drukker: Lettergieterij ‘Amsterdam’ v.h. N. Tetterode N.V.
Binder: J. Brandt & Zoon, Amsterdam
Geillustreerd door Eric Thorn Leeson (droge naald)
Dit verhaal verscheen in het tweede nummer van de tachtigste jaargang van ‘De Gids’ in Februari 1916 en werd nooit eerder in boekvorm gepubliceerd. Het komt ook niet voor in de ‘verzamelde werken’ van de schrijver.
De jury ‘Best verzorgde 50 boeken van het jaar 1951’ zegt er van: ‘De gedragen en sombere bewogenheid van de inhoud hebben een fraaie uitdrukking gevonden in de grafische en typografische uitvoering. Ook in de titelvorm komt deze intentie uitstekend tot uitdrukking.’ |
XXII | Zuylen, Belle van. Mistriss Henley. Met een inleiding van André Ménétrat
72 blz. 22.5×14 cm. Double emboitage
Papier: Lana pur fil. - Letter: Erasmus
Gedrukt in zwart en groen
Lay-out en emboitage: Jean-Paul Vroom
Drukker: D. Viglino, Parijs
Kopergravures van Michel Béret
Ongeveer gelijktijdig met de eerste tentoonstelling in Nederland van het grafisch werk van de jonge Franse artist Michel Béret, verscheen de door hem met gravures geïllustreerde uitgave van Mistress Henley.
De Franse drukker Viglino zorgde voor een bijzonder fraaie druk. |
XXIII | Quincey, Thomas de. De Engelsche Postwagen. Vertaald en ingeleid door Albert Verwey.
84 blz. 21.5×14 cm. Linnen
Papier: Wit velijn Van Gelder Zn.
Letter: Romulus
Lay-out en band: S.L. Hartz
Drukker: N.V. Joh. Enschedé en Zonen, Haarlem
Binder: J. Brandt en Zoon, Amsterdam
Kopergravure en houtgravure van S.L. Hartz
Het prachtige verhaal van De Quincey verscheen in 1897 in de derde jaargang van het ‘Tweemaandelijksch Tijdschrift’, ingeleid en vertaald door Albert Verwey. Dit is de eerste uitgave in boekvorm. De door Hartz gegraveerde titelpagina geeft de portretten van schrijver en vertaler. Voor de band werd linnen in twee kleuren (t.w. blauw en bruinrood) gebruikt. |
|
|