waarin zich de avondhemel weerkaatst, hoe fijn kan het opbloeien in een schilderij naar huizen in aanbouw. Welk een zuivere, lyrische, harmonieën ontstaan waar het gecombineerd wordt met geelen en grijzen, met wat wit en groen. Zonder aarzeling wordt de verf neergezet, direct van het palet, zeker als hij was van een feilloos kleurgevoel.
De factuur van het schilderwerk is gemeenlijk gesloten en bezonnen, bezonnen immers en sterk van tucht was de maker; maar in hem was een hevige, soms heftig zich uitende bewogenheid, en zoo ook is het werk vol innerlijke spanning.
Naast zijn werken in olieverf moeten in het bijzonder vermeld worden zijn aquarellen (zuiver aquarellen en geen gekleurde teekeningen) waarin hij een zeer aparte techniek tot volmaking bracht door meesterlijke behandeling van dekverven.
Invloeden van belang vallen niet aan te wijzen, zonder eigendunk maar door de groote eerlijkheid van zijn kernachtige persoonlijkheid heeft hij steeds zichzelf gegeven. Te gedenken valt hier slechts de groote en diepe bewondering welke hij gevoelde voor het werk van den iets ouderen Tholen, met wien hij een zomervacantie te zamen buiten werkte. Even als dit met Tholen het geval was, stond hij geheel los van de ‘Haagsche school’ en is zijn werk eer te zien als een voortbouwen op de schoonste tradities der 17de eeuwers, waarbij echter onderwerpen, zéér van dezen tijd, en soms schijnbaar nuchter, niet gemeden werden.
In al zijn werken uitte zich steeds een voorname geest, die nooit transigeerde terwille van makkelijk succes. De kunst was hem boven alles heilig, maar zijn belangstellingen waren universeel, zijn weten op menig gebied gedegen en verrassend. Zoo had de militaire organisatie en de historie der uniformen zijn interesse, in die mate zelfs dat de voorzitter der ‘Société d'étude des uniformes’, de commandant Bocquoy, bij zijn dood schreef: ‘Il y a plus de 20 ans que j'étais en rapport avec le grand savant qui était D. de Vries Lam.’ Oogenschijnlijk weder een dualisme? Maar wij hervinden in die belangstelling zijn zin voor organisatie, voor tucht en plicht, voor het zich opofferen van het individu voor een grooter, meer omvattend doel en daarbij de bekoring van karakteristiek en kleur dier oude uniformen.
Bij den dood van de Vries Lam kwam een leven ten einde dat schijnbaar kalm verliep, maar dat innerlijken strijd en conflicten gekend heeft, het leven van een mensch die eerlijk en zuiver was in al zijn werken. Een mensch die voor ál wat hulp en steun noodig had vol mededoogen was en mild in zijn oordeel, maar die aan zichzelf de hoogste eischen stelde, aan zichzelf en aan zijn kunst. De bloeiende, zuivere kleur zijner werken is als de openbaring van een gelouterd, nobel kunstenaarschap.