Jeanne Bieruma Oosting bij Martinus Liernur, Den Haag
Reeds jaren volgen wij de schilderkunstige ontwikkeling van mej. Bieruma Oosting en wij ontkennen niet, weleens te hebben betwijfeld of deze onmisbaar begaafde het ooit ver genóeg zou brengen - ooit komen zou dáár, waar zij krachtens haar aanleg zijn kon en zijn moest. Want het werk getuigde van kunde, maar tevens van een groote, te groote behendigheid in 't overnemen van anderen. Het bleek nerveus, ontvankelijk, pittig, rijk aan temperament, maar toonde van deze deugden veelal tevens de keerzij: een innerlijke onzekerheid, een enkel maal schuil gaand achter grootspraak, en een gehaastheid en zelfs gejaagdheid, duidend op tekort aan concentratie, tekort aan eenvoud, stilte en rustig vertrouwende overgave. De bewogen schoonheid der kleurmenging ging zeer vaak gepaard met een snel losgelaten, zwakke vormgeving. Het een en ander boeide ontegenzeggelijk, maar bevredigde zelden bij een langduriger toezien; en vooral waren er steeds weer die gevaarlijke uitzwervingen naar gebieden, waar de kunstenares meer een avontuurlijke en overmoedige indringster geleek, dan een, die weet wat hij of zij wil en met beide voeten op vasten grond staat, die als een machthebber zijn terrein overziet.
Parijsche invloeden voelt men ook thans in deze kunst; maar zij doen meer aan als een algemeene en begrijpelijke inwerking der omgeving, waarin de schilderes reeds lang woont en werkt, dan als bewuste proefnemingen naar dit of dat voorbeeld. En al zou ik niet willen schrijven, dat mejuffrouw Bieruma Oosting haar tekorten of gevaren eens voor al te boven kwam - verre daarvan misschien - zij heeft den laatsten tijd toch heel wat gewonnen aan diepte, aan rust en aan zekerheid. Zoodat het thans mogelijk wordt, het meerendeel van wat zij toont te genieten zonder een angstvallig wikken en wegen in critischen zin; het dankbaar te aanvaarden voor wat het is en zijn wil.
De deugden van het werk zijn allereerst de opvallende levendigheid en de duidelijke kleurgevoeligheid. Het is vooral door haar kleur, dat de schilderes ons pakt en soms verrast. Zij kan heel zacht en op zuivere wijze harmonisch zijn in haar openhartig geschilderde, bekoorlijke bloemstukken of schelpenstillevens, maar evenals haar vlotheid van doen nu en dan in felheid overgaat, zoo kan ook haar picturaal behagelijk coloriet als het ware