tilina uitgewerkt modelletje, wordt nu dit figuur uit draadvlechtwerk met de tot boetseeren bij uitstek geschikte modelleermassa omgeven en in alle anatomische bijzonderheden voltooid. Wat hierbij echter het werk van ter Meer de grootste waarde verleent, zoodat daardoor de dermoplastiek tot
eene tot nog toe ongekende hoogte opgevoerd wordt, is dat hij met verfijnd kunstgevoel en groote artistieke begaafdheid, de plastische compositie hand in hand doet gaan met de karakteristieke eigenschappen der te behandelen diersoort. Hierin is hij tot op dit oogenblik onovertroffen en elk model (het dier zonder huid) wordt onder zijne handen een kunstwerk op zich zelf. Onze afbeelding van een gorilla levert hiervoor een sprekend bewijs. De sterk geprononceerde trekken van het verwoede gezicht, de geweldige spierpartijen van het robuste gorillalijf, de opbouw van het geheel, zoowel als de opvatting der voorstelling van den tot aanvallen getergden aapreus, alles verraadt den kunstenaar, die niet alleen in staat was de anatomische bijzonderheden en de karaktereigenschappen van het dier uit te drukken, doch tevens met overweldigend realisme een plastisch werk wist tot stand te brengen, dat bij den aanschouwer een sterken indruk van blijvenden aard te weeg brengt. Dat bij zulke voorbereiding het met de huid voltooide stuk een volkomen beeld geeft van het levende dier, zooals het zich in de natuur in zijne angstwekkende kracht aan zijne vijanden voordoet, is onnoodig te zeggen. Ook andere hier afgebeelde modellen geven zoowel in lijnen als in monumentalen opbouw blijk van eene buitengewone artistieke prestatie. En hoe zeer zich ter Meer met het wezen en de leefwijze van de door hem ter hand genomen dieren vertrouwd weet te maken, toont ons de mooie ijsbeergroep aan, die zoowel uit dierkundig als uit aesthetisch oogpunt beschouwd een van zijne teerst gevoelde composities mag genoemd worden.
wilde kat
Het is dan ook licht te begrijpen, dat ter Meers werk bij alle kenners op natuurwetenschappelijk gebied bijzonder gewild is. De voornaamste musea, waaronder natuurlijk in de eerste plaats Leipzig, bevatten producten van ter Meers hand. Weenen en Bonn trachten bijna uitsluitend stukken van hem te krijgen, maar ook in Frankfort a.M., Madrid, Kaapstad, Tiflis en in het Rothschildmuseum in Tring (Engeland) strekken zijn werken tot een sieraad van de verzamelingen. Nederland echter liet zich dezen kunstenaar ontglippen en bevestigde daardoor weer de van ouds bekende waarheid, dat een profeet in zijn eigen land niet geeerd wordt.
Het spreekt van zelf, dat zich de drang naar artistieke uiting bij ter Meer niet uitsluitend tot de dermoplastiek kon blijven bepalen en het is zeker wel aan zijne dikwijls te groote bescheidenheid te wijten, dat hij zich als beeldhouwer langen tijd slechts