Doelden wij tot hiertoe meest op het portret als hoofdvoortbrengsel der fotografie, daarnaast is het landschap, het heerlijke terrein dat zulke wondere gelegenheden biedt, doch nog bijna onontgonnen ligt.
Hoe gaarne zouden wij breed en ver uitwijden over wat de fotografie op dit gebied, verlost van de ijdelheid der menschen en vrij van de vele beperkingen der portret-kunst, vermag! Hoe het den fijnvoelenden mensch mogelijk is, zelfs door fotografie, met groote zuiverheid na te vertellen wat hij heeft gezien en gevoeld van toon, van kleur, van stemming in de natuur! Waarlijk het schoonste, het edelste gebied voor de fotografie is het landschap. Doch helaas, hoe bedroevend gering is daarvoor de publieke belangstelling!
Breekt echter het verzamelen van fotografische kunstwerken zich meer algemeen baan - en die tijd komt - dan zal de fotografie haar krachten vol en rijk ontplooien en dan zal gezien worden wat deze schijnbaar machinale kunst vermag.
Dat in de fotografie al heel lang met het woord ‘kunst’ is geschermd, moet helaas worden toegestemd, doch dat was de ‘uithangbord-kunst’ die door het ‘photographie artistique’ in groote letteren, op een paar klanten of op een paar guldens meer werkte dan de ander!
Nu echter is het kunstbesef een weinig meer ingetogen om met bescheidenheid naar buiten uit te werken; en heeft dit streven zich eerst geopenbaard door een breken met de oude dwaze gewoonten, het zoeken naar nieuwe wegen, nu gaat de ontwikkeling met gestadige zekerheid voort tot volle vrijheid van uitdrukking.
De fotograaf die zijn ambacht verstaat, is niet meer de slaaf van zijn gereedschappen, doch beheerscht die met volkomen zekerheid en aldus eigen inzicht volgend, is hij instaat zuiver individueel werk te maken.
En hoewel het streven naar een zuiver artistieke opvatting der fotografie reeds oud is, zijn in deze richting eerst in de laatste jaren heel merkwaardige dingen gezien. Veel, heel veel heeft daartoe bijgedragen de gomdruk, een procédé dat ongekende vrijheden gaf in handen van den fotograaf, doch dat ook, door zijn groote technische moeilijkheden en het dwaze gebruik door ongeschikte menschen daarvan gemaakt, veel misverstand over de nieuwe richting in de fotografie heeft doen ontstaan.
Ofschoon het twijfelachtig is of de gommethode wel ooit groote toepassingen zal kunnen krijgen, daar de moeilijkheden er van zoo heel groot zijn, dit procédé is de oorzaak geweest van de steeds dieper doordringende zucht naar vrijheid van voortbrenging en de invloed daarvan op de ontwikkeling der fotografie is en blijft dan ook van onberekenbare waarde.
Ook de allernieuwste tijd heeft procédé's geschonken waarvan vrijheid het kenmerk is, doch hoe belangwekkend het procédé ook moge zijn, de maker en niet het middel is beslissend voor de uitkomst.
En dan... wij zijn nog niet in den oogsttijd! Integendeel; de kunst-fotografie is nog in den voorzomer van haar bestaan. Schoone beloften zijn er, doch hoe jong is nog de ontwikkeling, hoe ongeschoold, hoe aan tradities gebonden, hoe omlaag gehouden door den strijd om het dagelijksch brood, zijn nog de werkers!
Maar toch, niettegenstaande teleurstellingen en fouten, trots conventie-geest van het publiek, wordt, langs wegen vol moeite en strijd, de fotografie gevoerd in nieuwe banen van blijde vrijheid en ziet men meer en meer het naar vraag, op vast model gemaakte massa werk, vervangen door het oorspronkelijke voortbrengsel van den denkenden geest en de vaardige hand, die saam met liefde een mooi ambacht beoefenen, dat voor zich heeft een toekomst rijk aan schoone gelegenheden.