finesses, ets of gravure weergeeft, hiermede de kunstenaar van het origineel finantieele schade berokkend kan worden; maar het gevaar dat er op geheel andere dan door hem bedoelde wijze met zijn teekening en ontwerp wordt omgesprongen is veel grooter. Een gevaar waaraan zelfs ieder teekenaar bloot staat die zijn ontwerp verkoopt en den bedongen prijs er voor krijgt, maar de uitvoering aan den fabrikant, den industrieel, of uitgever overlaat. Want ook deze hebben, of meenen ten minste te hebben hunne inzichten, die voor het grootste deel op ‘den smaak van het publiek’ zoo het heet gebazeerd zijn.
Is een ontwerp voor aardewerk bijv. in bepaalde kleuren bedoeld, de fabrikant ziet er dikwijls geen been in, andere kleuren te nemen als hem dat goed dunkt of zoo hij meent dat het meer zal ‘trekken’.
En onze uitgevers, hoe velen zijn niet ten volle overtuigd beter de kleuren voor een band te kunnen kiezen dan de teekenaar hiervan, en hij die zich wel eens op dit terrein bewogen heeft, weet hoe iedere kleur aan de teekening een verschillend aspect kan geven.
En de behangselfabrikanten, ook zij oordeelen naar den smaak van het publiek en willen hetzelfde patroon dan ook graag in tal van kleuren hebben.
Zoo het resultaat er ten slotte minder fraai door is geworden wijdt men de schuld hiervan dikwijls nog aan den ontwerper. Wat de oorzaak van deze eigenmachtige bemoeiingen zijn, of het louter winstbejag is, of een miskenning van de capaciteiten in deze van den artist, het zal moeilijk zijn uit te maken, maar de zaak dat een teekenaar zonder dat hij een wettelijk contract maakt, wat natuurlijk niemand voor iedere teekening kan beginnen, geheel afhankelijk is van den industrieel die het aankoopt, is maar al te waar.
Er is wel eens eenige grond voor het feit dat fabrikant of firma de uitvoering geheel in hun hand willen hebben, daar de teekenaar zelf niet immer genoegzaam van de praktische eischen der techniek op de hoogte is, maar ik zou haast zeggen: die man deugt dan niet voor zijn werk, en de betrokken firma moest zich zeker niet tot zoo iemand wenden.
Men zal Mesdag toch niet vragen een lamp, een kachel, een buffet te ontwerpen, dingen waarbij een kennis der technische eischen absoluut noodig is, noch Jozef Israëls het ontwerp te maken voor een tapijt, of een boekband?
We zouden onze voorbeelden met massa's kunnen aanvullen, van wevers die een tapijt ontwerp koopen en dit verhanselen tot wel tien of twaalf tapijten, door gedeelten weg te laten, anders te plaatsen of samen te stellen enz; van meubelfabrieken die uit een aangekocht ontwerp van een stoel of kast, met behulp van wat zij hier of daar zagen, tal van woninginrichtingen maakten, van uitgevers die voor een bepaalde uitgave boekversieringen aankochten, zich gerechtigd achten ze als typografisch zetwerk in den handel te brengen, waar ze primo niet voor geëigend waren, daar ze slechts in verhouding tot een bepaald lettertype en een bepaalde pagina-grootte ontworpen waren, en waar secundo de betrokken ontwerper dan natuurlijk een beter honorarium voor had kunnen bedingen.
We willen nu niet eens spreken van firma's die de gewoonte hebben aangenomen eenige teekeningen ter inzage te vragen, ze na gebruik terug te zenden na er voor hun eigen profijt uit gecalqueerd of gecompileerd te hebben, wat hun goed dacht.
Curieuze gebruiken niet waar?
Ik vermoed dat weinigen er ooit bij stilstaan, en slechts de betrokken kunstenaars er zich moeilijk over maken, er tegen kampen, maar doorgaans zonder merkbaar succes.
Het is daarom niet kwaad dat men eens bedenke hoeveel onrechtmatigs er op die wijze geschiedt, dat de ontwerpen van een kunstenaar zoodra zij maar aan het publiek worden tentoongesteld, vogelvrij zijn; en ieder er in zeker opzicht mede mag doen wat hij wil.
Me dunkt het wordt tijd dat er in deze eenige wettelijke regeling komt, al zal het ontzaglijk moeilijk zijn, in vele gevallen met juistheid de rechten van den artiest te handhaven, vooral waar deze dikwijls slechts op moreele, ethische gronden berusten. Maar eenigszins zijn positie tegenover fabrikanten te waarborgen zal toch zeker niet ondoenlijk blijken.
R.W.P. Jr.