maria ontvangt den purperen draad.
38. | Genezing van de kranke vrouw. |
39 en 40. | Reproductie in het groot van no. 16. |
41. | Idem van no. 17b. |
Het maakt een zeer eigenaardigen indruk een moskee te betreden, Petrus en Paulus als dorpelwachters te aanschouwen en een jongen Turk met een groenen tulband, een directen afstammeling van den profeet zelven, van Isa, Jezus, en Mirjam, Maria, te hooren spreken en verhalen te hooren doen uit den tewrat, den bijbel, waarin hij zeer goed thuis bleek te zijn, wat echter niet voortsproot uit zijn dorst naar kennis van ons geloof, maar alleen en uitsluitend een gevolg was van zijne begeerte naar bachschisch die deze kennis hem verschafte.
Ik moet eerlijk bekennen, dat ik van hem nog een en ander heb geleerd, want wat de mosaïken, onder de nummers tien, elf en negen a vermeld, voorstelden, was mij niet bekend; zij bleken mij later ontleend te zijn aan het Pro evangelium Jacobi IX en X.
Op de eerste ziet men den hoogen priester in ambtsgewaad, staande voor het Allerheiligste; met opgeheven rechterhand wijst hij Joser op zijne bruid Maria; zijne linker rust op haar hoofd.
Op de tweede aanschouwt men Maria na de verloving en de zeven jonge maagden, met welke zij, volgens de legende, in den tempel werd opgevoed. De hooge priester heeft hun een hoeveelheid vlas, zijde en purperdraden gegeven om die te spinnen voor het altaar. Zij besluiten te loten om de taak, die ieder zal vervullen; Maria trekt de purperdraad, waarop de anderen uitroepen: ‘purper valt alleen ten deel aan koninginnen!’ en zij roepen haar uit tot koningin der maagden.
Nummer negen a is eene voorstelling van het afscheid der verloofden na hun terugkeer te Nazareth; zij gaan naar hunne ouderlijke woning tot de huwelijks dag daar is.
Al deze schoone mosaïken bevinden zich in de twee voorhallen, narthices, die er nu weder uitzien als in de dagen toen de Kahrije Dschami nog Verlosserskerk heette. Maar het middenschip is geheel en al moskee, alles wat daar eens de wanden sierde, is onder kalk verdwenen, deels door brand vernield;