brengen is, net als '68, lang voorbij. Ik geloof niet langer in de macht van het pamflet. Wat ik Marx echter wèl moet nageven: veranderingen gedijen slecht in tevredenheid en orde. Dat schijnt voor revoluties zo te zijn en dat was ook zo voor het debuteren op mijn 42ste.’
Een debuut, zegt ze zelf, ontsproten uit werkloosheid en eenzaamheid. ‘Met de schrik om het hart pakte ik mijn pen en probeerde er een polsstok van te maken. (...) Mijn motieven waren eerder van ijdele dan van edele aard. (...) Zo simpel zit het met dit boekje: frustraties laten woekeren en er op een dag een punt aan slijpen.’
De personages in de verhalen van Rita Demeester leven vaak in twee soorten werelden, en meestal gaat er van de ene een zachte maar dwingende invloed uit op de andere. De doden beheersen het leven van de nabestaanden, de mannen dat van de vrouwen - maar even vaak omgekeerd, de broer dat van zijn zus - of andersom, de simpele en degelijke mensen dat van hen die zich willen losrukken, vrijmaken - of, evenzeer, vice versa.
In ‘In het spoor van Jim Morrison’ pleegt een jongen uit een eenvoudig gezin zelfmoord omdat hij zijn vrijheid niet ten volle kan verwezenlijken. De familieleden blijven verslagen achter omdat ze er niets van begrijpen, maar zijn jongere zus (die het verhaal vertelt), ziet jaren nadien tijdens een uitstapje in Amsterdam langzaam in waar het hem om te doen was.
Het was een ander, magisch leven (in de jaren zestig, in dit geval), waarin je zonder een frank op zak naar Amsterdam kon liften om de Stones te zien, of waarin je 's ochtends vroeg na een nachtje uit voor ‘sletjes... uit de voortuinen van slapende villa's bloemen ging plukken’ (16).
Voor de degelijke ouders is zulk gedrag volstrekt uit den boze. Het verhaal van háár ontwikkeling in de schaduw van die van haar broer besluit de vertelster met: ‘God bestaat niet en de hemel is een verzinsel van ongeletterden’ (17). Het is het inzicht dat doorbreekt, de zekerheid die zij verwerft: er bestaat een andere wereld.
In ‘Kinderspel’ ontwikkelen een zus en een broer vanuit een warmhartige intimiteit een sadomasochistische verhouding, tot hij wil vermijden dat ze een relatie aanknoopt met iemand anders... in een volstrekt andere wereld.
De oude, woordblinde ‘Oscar’ heeft jarenlang samengewoond met zijn zus, die strak het huishouden en zijn leven beredderde, maar die