Tegenover de zee staan de manieren, het theater en het pak, maar daar achter alle beschrijving, bezieling, literatuur, geschiedenis, willekeurige zingevingen die een mens vastleggen en in de ban brengen van tijd, verval en dood. De zee, soms vergezeld van licht, sterren en wind, maakt als tegendeel deze samenhang duidelijk, omdat zij staat voor naakte waarheid, werkelijkheid, eeuwigheid, en ook wel voor verveling en ‘onverschil’. De tegenstelling spitst zich toe als het om de liefde gaat; daar treedt in de wereld van Wieg een omkering van de gebruikelijke verhoudingen op. Bij hem is de liefde niet het vergankelijke dat door de poëzie onvergankelijk gemaakt moet worden, het is juist de liefde die aan de kant staat van de geschiedenisloze zee, en de liefdespoëzie die op de weg voert van zingeving, verval en dood.
Deze thematiek, wordt, overigens met behoud van de nodige grilligheid, uitgewerkt in een afdeling ‘liefdesgedichten’ en een afdeling ‘thema's’. De bundel wordt besloten met twee gedichten die ook weer respectievelijk ‘liefdesgedicht’ en ‘thema's’ heten. Het eerste eindigt met deze paradox:
Ik schrijf geen liefdespoëzie, want ik houd werkelijk
van iemand, maar ook onbezield, zonder omstandigheden,
met de diepe verveling van een mooi bestaan.
Het laatste, en daarmee ook de bundel, loopt uit op een samenvattend beeld van het labiele evenwicht tussen de twee polen:
De geschiedenis zucht in haar willekeur,
want haar verveelt de zelfbezieling van het alfabet.
Maar de mens verlangt een thema om van de wind
een liedje te kunnen maken.
De zee heeft geen manieren is een sterke en boeiende bundel, veel meer dan zijn voorganger. Er blijkt ook uit dat het verlangen naar een jonge garde die alles nieuw zal maken in de poëzie bij Rogi Wieg aan het verkeerde adres is. Het poëtisch idioom dat hij gebruikt, blijkt, nu hij zijn vorm gevonden lijkt te hebben, meer dan gemiddeld traditioneel te zijn. Nieuw is zijn werk alleen voor zover hij een persoonlijk gebruik maakt van de bestaande middelen, en ze aanwendt voor een herkenbare, overtuigende eigen stem. Overigens ben ik van mening dat het ontwikkelen van zo'n eigen stem de meest wezenlijke bij-