winkelcentrum koopt en die je weggooit als ze het niet meer doen. Ik denk dat dat van invloed is op de manier waarop ze met mensen zullen omgaan. Maar bewijzen kan ik dat natuurlijk niet.’
De laatste zin beschrijft het gevoel dat de lezer wel eens bekruipt: dat het misschien wel zo is als Van Toorn laat zien, maar dat je het niet kunt bewijzen. Van Toorn ontpopt zich in dit boek als een rasechte cultuurpessimist, die verontrust is over allerlei ontwikkelingen. Die verontrusting deel ik, absoluut, maar of we nu echt naar de verdommenis gaan, of dat alles uiteindelijk, hoe ook van aangezicht veranderd, gewoon doorgaat - bewijzen kun je het niet.
Een leeg landschap is een buitengewoon vol boek, vol tegenstrijdigheid ook, een boek over verwarring. Het is een essayistisch boek met behulp van realistische middelen; het redeneert niet maar toont. Het essayerende ‘gekanker’ gáát niet over de werkelijkheid, maar is de werkelijkheid, hoe subtiel ook gecomponeerd. Het is geen toelichting op het verhaal dat de roman verbeeldt, maar het is de inhoud van die roman, die daarmee een zekere journalistieke allure krijgt. Daarom kun je je afvragen of het boek in alle opzichten houdbaar is.
De beschrijving van een politieke vergadering, bij voorbeeld, is een buitengewoon knap geschreven journalistiek verslag, dat veel van de mens laat zien, maar dat uiteindelijk verslag doet en weinig verbeeldt. Identificatie met Leeman is er een met zijn standpunten, minder met wat er met hem gebeurt. Het boek wekt vooral woede op, meer dan mededogen, waardoor de in literatuur zo bekende catharsis, laten we zeggen: de huivering teweeggebracht door het lot van de held, uitblijft. Het boek heeft zeker iets van een soort ongericht pamflet, maar was Max Havelaar dat ook niet?
Een leeg landschap is een boek dat iedereen moet lezen omdat het over zulke belangrijke kwesties gaat. We moeten Van Toorn dankbaar zijn dat hij de woede en de verbijstering die bij velen van ons misschien al begon te wennen, weer openlegt en stimuleert. Misschien ontkomt zijn boek juist door de on-literaire manier waarop het geschreven is, aan het probleem van alle geëngageerde literatuur, een probleem dat Multatuli al onderkende: ‘De Javaan wordt uitgebuit!’ roept de schrijver. ‘Oh,’ zegt Publiek, ‘wat schrijft die man mooi!’
Je mag hopen dat Een leeg landschap een boek is dat enig protest op gang brengt tegen allerlei ontwikkelingen die zich zwijgend voltrekken. Koop, Publiek, koop! Niet om een paar leuke verhaaltjes te lezen, maar om een draai om je oren te krijgen als uitnodiging