slechts bij hoge uitzondering toegang krijgt tot het echtelijk bed, ook van de moeder uit gezien wordt. Maar het blijven de hypothesen van Prikkebeen, wier blik verduisterd wordt door het misverstand dat de belangstelling van Gilles naar háár uitgaat.
Prikkebeens jammerlijke verleidingspoging, het sex-appeal van Marita, het erotisch zweem dat om Helen hangt, maken Een warme rug tot een hoogst seksueel boek. Maar dat is de smakelijke kant. Er is een andere, die van het bederf en de lachwekkende tragiek. ‘Ich weiss wie man die Männer behandelt’, zegt Helen zelfverzekerd tegen de altijd in haar aanwezige denkbeeldige camera, maar haar glamour zwikt als de minnaar-huisvriend op wrede wijze zijn belangstelling begint te verliezen. Haar verdriet is echt, en daardoor meelijwekkend en ontroerend, net als Prikkebeens gruwelijke schaamte over de manier waarop ze op Gilles indruk heeft willen maken.
De epiloog bevat een meesterzet. Het gezin, ter gelegenheid van Marita's overkomst bijeen in imitatie-knusse familiekring, bekijkt de nostalgische filmbeelden van voorbije verjaarspartijtjes. De vader, aan wie inmiddels door een beroerte zijn vroegere ‘kommarijke’ spreken is ontnomen, fungeert voor de moeder nog steeds als de gijzelaar met wie ze elk gevaar van oprechtheid van haar dochters op afstand houdt, ‘als schrikdraad’. Het pijnlijke in beeld verschijnen van Gilles op een van de films biedt Prikkebeen even de mogelijkheid tot superieure wraak. Ze ziet er op het cruciale moment van af, zich haar moeders van zon stralende ‘warme rug’ vol zomersproeten herinnerend. ‘Ik had neergekeken op die sterrenhemel van sproeten en gedacht: mijn moeder. Hoe ik ook oordeel, hier zal ieder verwijt uiteindelijk verdwaald raken.’
De perversie achter de volmaakte façade van een well-to-do fabrikantengezin, dat is waar Een warme rug over gaat. Van der Meer heeft smaak voor intrige, opbouw, stijl en dialoog, kortom, voor economie. Ik vind het prachtig, maar ik begrijp dat het niks was voor de jury van de ako-prijs. Van der Meer speelt geen literair spel met parallellen, tegenstellingen, symbolen en spiegelingen waarmee personen en situaties elkaar verduidelijken. Ze ontleedt alleen maar, tot op het bot, de tirannie van de goede vormen waarachter een kleinmenselijke tragedie in de betere kringen schuilgaat. Alleen maar? Als grotesk familiedrama is het nogal véél.