zal vergaan. Aan het eind van het etmaal, in de vroege morgen, vindt deze openhartige elegie een natuurlijk einde: ‘In leven/ onder de kale, hamerende zang/ van vinken schroef ik mijn pen dicht en weet/ dat ik je ombreng. Dat ik je vergeet.’
De tweede afdeling is diffuser van aard; ook hier hebben verlies en dood de boventoon, maar de herinneringen, vrezen en dromen hebben in de verschillende gedichten niet zo duidelijk betrekking op één herkenbaar iemand. De lange, verbindende adem ontbreekt een beetje, maar er zijn losstaande gedichten van grote eenvoud en kracht. Het cursieve gedicht dat zich door de afdeling heenslingert is, zeker als het als één geheel wordt gelezen, langer en losser dan we van Eva Gerlach gewend zijn, maar niet minder overtuigend.
De derde afdeling heeft weer één concreet uitgangspunt in het leven van de dichteres, geen sterfgeval dit keer maar een verhuizing. Ook dat kan een diep ingrijpende ervaring zijn, in dit geval van overwegend beklemmende aard. Het huis wordt niet in bezit genomen, het neemt zèlf in bezit, het ‘trekt ons zijn buitenkant aan’.
Het huis doet zijn huid om ons dicht,
het druppelen kan beginnen.
Langzaam dringt het ons binnen.
Voel, wij verliezen gewicht.
Weliswaar geeft het ‘vorm en veiligheid’, maar het heeft juist daardoor veel weg van een tombe, een plaats waar de doden je roepen. ‘Huis, laat mij vrij. Doden, maak mij weer levend.’ Een droom van het onbegrensde - stuivend zand tot aan de horizon - is de tegenhanger van Gerlachs preoccupaties, en leidt soms tot krachtige uithalen. Zo wordt in ‘Reiger’ een hele woonwijk verdoemd om dat dier weer de ruimte te gunnen. En er is een gedicht over twee leeuwen, ‘geel als in een tekenfilm’, die achter het traphek de doorgang versperren van de bezige huisvrouw, maar haar uiteindelijk ‘over water en vuur’ tillen. ‘Voorbij het hek stond ik in zand met hen.’ Simpel van gevoel en uitdrukking, maar zeer doeltreffend.
Een dichter die zijn kracht nog niet kent doet er meestal goed aan de grote, eenvoudige gevoelens te mijden. Want die kent weliswaar iedereen, maar wie ze op wil schrijven zakt snel weg in het moeras van de gemeenplaatsen. Het bijzondere en ingewikkelde is een geschikte oefenplek voor beginners. Eva Gerlach heeft in Domicilie