dergelijks gedaan. Maar met die entourage houdt de gelijkenis op. De regisseur in het boek, Raymond of Ray Majevski, is een Amerikaan van Duitse origine, achter in de veertig, een man met een geheim.
Zijn gastregie in Düsseldorf brengt hem voor het eerst sinds zijn kinderjaren naar Duitsland terug. De schokkende dingen die hem als kind in een kamp zijn overkomen, worden van het begin af aan wel gesuggereerd, maar komen pas aan het eind naar de oppervlakte, zodat de lezer ook pas achteraf beseft hoezeer zijn gedrag er al die tijd door is bepaald. De manier waarop hij zijn Duitse acteurs geestelijk door elkaar probeert te schudden, blijkt dan gecompliceerder drijfveren te hebben dan alleen die van een bepaalde, eigentijdse opvatting van toneelspelen. Er zit ook veel met het eigen, verdrongen verleden verbonden agressie in. De zelfconfrontatie die Raymond zijn acteurs afdwingt, met het diepzinnig radeloze drama van Shakespeares Lear als aanleiding en excuus, gaat hij met zichzelf maar moeizaam aan. Dat is een ironische hoofdlijn die door heel de roman loopt.
Pas aan het eind, bij een indrukwekkend beheerst beschreven bezoek aan het gruweldecor van zijn jeugd, laat hij zijn verleden in volle om vang tot zich toe. Maar het resultaat is geen doorbraak. Hij breekt de beginnende relatie met de actrice Marianne en haar dochtertje Viola abrupt af, en trekt zich terug op Amerika en zijn leven van oppervlakkige contacten: ‘Hij zal beseffen dat wat hij als kind heeft meegemaakt zó extreem anders was dan wat de jonge mensen van deze tijd ervaren dat het niet overdraagbaar is, zoals een nachtmerrie niet overdraagbaar is omdat de woorden die de beelden moeten oproepen verbleken zodra je ze uitspreekt.’ Het geheim blijft dus bewaard - behalve voor de lezer die dan nog goed moet opletten, want het ergste wordt bijna terloops meegedeeld.
Naast Raymond zijn er de acteurs, door Lear min of meer toevallig en voorbijgaand bijeengebracht. Sommigen worden meer uitgewerkt als personage dan anderen, maar bijfiguren blijven ze allemaal. Marianne, de vermoeide, licht alcoholische en niet meer zo heel jonge actrice die met een mengeling van kwetsbaar makende gevoeligheid en nuchtere praktische zin haar hoofd en dat van haar dochtertje boven water houdt, is naast Raymond het meest als complete figuur getekend, maar ze blijft net te onbeduidend om een overtuigend tegenspeelster voor hem te zijn. De anderen zijn meer