Tijdschriften
ZemZem
maart 2007
www.zemzem.org
De redactie van ZemZem, een Nederlands ‘Tijdschrift over het Midden-Oosten, Noord-Afrika en islam’, stelde een dossier samen over de interpretatie van de Koran onder de veelzeggende titel ‘De koran bestaat niet’. Deskundigen buigen zich in genuanceerde betogen onder meer over de geschiedenis van de Koranexegese, over de verschillende strekkingen binnen de islam - met bijzondere aandacht voor de meest hervormingsgezinde stromingen - en over de uiteenlopende interpretaties van cruciale Koranverzen. Die informatie is zeer welgekomen, want in het tijdperk van de dwangmatige meningsuiting is kennis van zaken een even schaars goed als zelfcensuur geworden. Behalve informeren wil ZemZem ook bemiddelend en matigend optreden in het islamdebat, dat in gidsland Nederland op een soms morbide manier wordt gevoerd. Waar Geert Wilders de Koran simpelweg wil verbieden, meldt de Amsterdamse rapper Appa - naar eigen zeggen om de discussie aan te wakkeren - dat hij het ‘niet erg’ zou vinden als iemand de voorman van de Partij voor de Vrijheid (PVV) een kogel door het hoofd zou schieten. Er is dus wel wat ruimte voor bemiddeling.
Een sleutelmoment in de geschiedenis van de islam en de Koranexegese is het debat in de achtste en negende eeuw tussen de zogeheten Mu'tazilieten en de traditionalisten. Dat debat leeft nu nog voort in de tegenstellingen tussen de sjiitische en de (dominante) soennitische strekking in de islam. De belangrijkste en meest provocatieve stelling van de Mu'tazilieten is, aldus arabist Richard van Leeuwen, dat ‘de koran geschapen zou zijn en niet behoort tot het eeuwige, ongeschapen domein waarin God zich bevindt’. Concreet betekent die stelling dat de Koran een historisch boek is en dat de profeet zich bij de formulering van de onzegbare waarheid niet alleen liet leiden door menselijke beperkingen maar ook door de