| |
| |
| |
Nick J. Swarth
Gedichten
1. drie notities bij een soort van leven
studio om mijn ene scène met haar op
te nemen en George Lucas zegt: ‘Oh,
Natalie is er vandaag niet. Praat maar
tegen dat stuk karton.’ Je denkt mis-
schien dat ik overdrijf, maar het is echt
waar. Ik sta tegenover een stuk karton
en zeg: ‘Oh, Queen Amidala of Nabu.’
Nadat het Kon. Gezelschap de fa-
briek voor de bereiding van vloeibare
lucht bezichtigd had, waar H.M. zich
door den Heer H. Filippo, hoofdin-
genieur der gloeilampenfabriek, liet
voorlichten, begaf het Kon. Gezelschap
zich naar de Glasfabriek.
Zich buigen over ingeslapen woorden.
Aanraking of druk met de lippen als teken van.
Glazen kist wordt gouden koets.
Zeven bestolen dwergen wenen. Het volk gooit
Of juist niet, wat vele malen erger is.
| |
| |
| |
2. T.R.A.S.H.
ik ben het glas bier met de borrel met de rups
IK BEN PLEZIER VERTIER EN DE HELE BUPS IK BEN
de voorverpakte, de vleesboom
uit de muur van theaters en clubs
ik ben de bus met de deerne met het been
dat demonstreert hoe een panty moet worden
IK BEN HET KWARTIER DAT IK NIET KAN HOREN ALS
Terugkeer van de Maan met het Doodshoofd
mijn auto is een auto in een garage, de tank
is een tank vol zand, het zand van het kasteel
aan de voet waarvan een heel klein schuurtje
‘De kreten van beneden klinken schril...
‘... en het grauwen van de junglekatten... VOLDAAN! FWAK!
EEN ONDERVOEDE RAT IN EEN KOOI MET EEN
KUT ALS WAND VREET ZICH DOOR HET VLEES NAAR
kras je in de lak dan kras je in de lak
IK WIL WORDEN GEHOORD / HET MAAKT ME NIET UIT
hoe luidt daarop uw antwoord
| |
| |
als ik gestrest ben (sms babe on)
Ik verslind u, zoen uw wassende wachter
O, de kakkerlakken in mijn kussen
DE KAKKERLAKKEN, DE ZILVERVISJES IN MIJN KUSSEN
venus in bont (en blauw), proefmonster, gratis
nu ik mijzelf uitstort in een proces-verbaal, mijn huig
vinger in uw ingevallen kerk, nu ik mij overgeef aan
EN VERDRING VOOR AFGELADEN PARKEERMETERS, O
O nu, gapend gat, tot stilte manend
(dus ik mag niet meer zingen of dansen)
(hoe zit het dan met die bups)
| |
| |
| |
3. mama vond het OK punt
Hé dikke dooie man, ik eet je op, ik
spuug je uit (vertel eens, hoe ontstond al het
gemaakte en alle vaardigheid: het doen van de
handen, het lopen van de voeten en het bewegen
van de ledematen, zoals hij doet wat het hart denkt,
wat door de tong naar buiten komt en wat alles mogelijk
De zon daalde af en stal Memphis
Memphis viel (terug op de aarde) (elders)
Atoems Enneade ontstond door zijn zaad
en zijn vingers, maar de Enneade vormt de tanden
en lippen in de mond die de identiteit van alle dingen uitsprak
want alle goddelijke spraak komt voort
uit wat het hart ingeeft en de tong gebiedt uitroepteken (of punt)
De zon daalde in en Marion asked, Marion asked, Marion persisted
Hetep di nisoet (‘een offer dat de koning schenkt’)
‘het uitgaan van de stem’
Elvis-Kamoetef (‘Stier van zijn Moeder’)
I sing all kinds, I don't sound like nobody, I don't sound like nobody
| |
| |
| |
4. oor, slaap, slaap en oor
vrouwen, kinderen en bejaarden
een oor vol vrouwen, kinderen en bejaarden
een oor, een toevluchtsoord
vol vrouwen, kinderen en bejaarden
waar zijn de mannen, ik mis de mannen
ik voel hun voeten in de aarde die ik schokkerig
een rat, zwart, knaagt aan een zuigeling het kind
Ik was klaar, maar kon niet komen
ik zag klauwende hoeken van klamme dromen
ja vocht, o broedend lief, me langs uw
bleek bestorven schaamlippen
als een klinker in een loden goot.
Er lag een duif, de duif was dood.
Dus ik moest zeggen: ‘O, het spijt me
vreselijk en je bent zo'n geweldig acteur,
hopelijk wil je me vergeven.’
‘There, there, Jeanna, it's okay.’ And we
kissed up en deden een anale scène die geen pijn
deed you know. Maar daarna stond ik op en zei:
‘Guess what. Je bent TOCH een eikel.’
| |
| |
Op wallen onder rollende ogen
lonkt de graatdunne hoer. Zij, madame Marabou,
ramt haar snavel door het betrommelde vlies en
onderhuids, de omloop van de planeten. Je weet
nooit wanneer je weer zult eten.
|
|