[2005/1]
Beste lezers,
W.G. Sebald, de Brits-Duitse cultauteur die eind 2001 plots om het leven kwam, inspireerde Bart Philipsen en Jan Ceuppens om enkele spannende bijdragen te (laten) maken, waarin een aantal thema's in diens oeuvre worden onderzocht: het ‘zwarte gat’ in de gefictionaliseerde biografieën van joodse ballingen die ontsnapt zijn aan de holocaust; de intrigerende foto's, getuigenissen en opsommingen; de complexe textuur van de literaire verwijzingen; de beschouwingen over de ars memoriae; de subversieve kracht van toevallige Verbindungen; de onmogelijkheid om de horror van holocaust en Kindertransporte recht in de ogen te kijken. Je leest er meer over in de inleiding van Philipsen.
Jaargang 150 van DWB is een mijlpaal in de geschiedenis van het tijdschrift. Niet alleen publiceren we begin december een prestigieus dubbelnummer en organiseren we in samenwerking met het Kaaitheater en Passa Porta een Brusselse Nacht van DWB, maar ook maken we van het momentum gebruik om het tijdschrift (nog eens) te vernieuwen.
1. | Elk nummer bevat een fotokatern die inspeelt op het thema en samengesteld wordt door Inge Henneman van het FotoMuseum Provincie Antwerpen. De katernen met foto's en stills zullen op het einde van het jaar worden gebundeld tot een cahier. |
2. | Het thematische deel wordt telkens voorafgegaan door een verleidelijke literaire tekst die de lezer het nummer in laat glijden. |
3. | Patrick de Spiegelaere maakt een reeks Heldere kamers, waarin hij voor DWB schrijfruimtes van (afwezige) auteurs fotografeert, met een korte geschreven impressie. |
4. | Saskia de Coster leidt de rubriek Schrijvers digitaal: een digitale foto van de auteur met legende. |
5. | Koen Peeters zorgt voor het Cahier de brouillon, waarin auteurs hun schrijfgeheimen prijsgeven. Deze rubriek vervangt de rubriek ‘Berichten’. |