Engelstalige universiteit waar Mandela ooit rechten studeerde, collega's ontmoet die uitkeken naar de vrije verkiezingen en de verwachte komst van Mandela. Ik werd bevriend met schrijver John Miles en hoogleraar Gerrit Olivier, die me in contact brachten met de nieuwe aspecten van hun stad: de gay scene, ateliers met installaties, een postmoderne opera. Maar de mevrouw waar ik logeerde had aan al die decadentie geen boodschap, nam me in bescherming en trachtte me te beletten om haar woning te verlaten. Na lang aandringen bracht ze me met de auto naar een restaurant - met zware hekken en bewapende privé-wachters -, waar ze me, na het eten, zou komen ophalen. Paranoia of de verborgen kant van de beginnende postapartheid, die behalve door extreme onveiligheid en werkloosheid ook door aids wordt ondergraven?
In Pretoria leerde ik wat anders: Henriëtte Roos van de UNISA nam me mee naar een township om haar zwarte meid te bezoeken, en ik hoorde dat ze boos vroeg waarom ze haar geld niet gebruikte voor de studie van haar kinderen, maar voor zichzelf. Klinkt redelijk, maar als je eten moet kopen?
Ik was pas in Pretoria toen de Zoeloes er kwamen betogen, in hun traditionele, veelkleurige klederdracht, gewapend met speren en bijlen. Ze protesteerden tegen de nieuwe grondwet van de blanke president De Klerk, omdat daarin de naam KwaZulu niet voorkwam, en dus vreesden ze dat er te veel macht zou gaan naar het ANC, de partij van Mandela. Ik kijk naar drie kranten van 17 en 18 januari 1994: twee keer ‘The Pretoria News’ en voorts ‘Beeld’. De betogers waren met 35 000 à 45 000, en ze ondersteunden de autonomie van KwaZulu, onder de leiding van koning Goodwill Zwelithini, ‘hoofminister’ Mangosuthu Buthelezi en de ‘Inkatha-Vryheidsparty’. Peet Kruger, de ‘politieke Beriggewer’ formuleert het zo: ‘Koning Goodwill Zwelithini het gister die reg tot selfbeskikking vir die Zoeloes van pres. F.W. de Klerk geëis, gesê hy kan nie die nuwe grondwet aanvaar nie en het met verset gedreig tensy hy in verdere onderhandelinge tevrede gestel word.’ Uiterst ingewikkelde politieke perceptie voor een buitenstaander: het is alsof de Zoeloes hopen dat de blanke De Klerk ze grondwettelijk tegen de macht van het ANC zou beschermen.
David van Reybrouck citeert in zijn boek een entomoloog, die beschrijft hoe je een termietenhoop moet vernietigen. Het volstaat om een aantal termietsoldaten te kneuzen, waardoor ze angstferomonen afscheiden; je laat ze vervolgens terug in de termietenhoop kruipen waar hun paniek zich verspreidt en de hele bende (‘De plaag’) wegtrekt.
Hierboven heb ik vooral externe factoren vermeld die omstreeks 1994 het gesloten systeem van Zuid-Afrika verder openbraken: de continue revolutionaire actie van het ANC, maar ook van Inkatha (die tevens onderling ruzieden om de macht met de naderende verkiezingen voor de deur); de schrijnende toestanden in de townships; de moderne blanken die in Johannesburg de relativerende postmoderne cultuur tot zich namen.
Maar ook van binnenuit werd de apartheid al lang belaagd door zijn eigen hypocrisie. In hetzelfde Zuid-Afrika waar kleinsteedse mensen geheimzinnig doen over de ‘stoute’ dochter van de predikant, en de ‘boers’ familiale kettingen vormen in de Nederduitse Gereformeerde Kerk, zijn er gebieden waar alles mag. Ik moest ook referaten houden aan de Unibo in het ‘thuisland’ Bophuthatswana. Thomas Gouws, die er doceerde, vertelde me meteen dat hij pornoromans schreef, en installeerde me in het paradijselijke Mmabatho Sun, dat gelijkt op het beroemde Sun City Hotel. Ik heb hier de brochure van ‘Bop. Sun by day & Fun by night’ voor me liggen. Je ziet er breed glimlachende zwarten borden voor blanken klaarmaken aan rijkelijke buffetten, of roeien met bootjes waarin schaars gekleed blank vrouwelijk schoon zit. Er zijn ook beelden van zwembaden, casino's, seksshows, disco's, enorme winkelcentra. De Nederduitse Gereformeerde Kerk is ver weg. Hier mag alles wat elders in het onmetelijke Zuid-Afrika verboden was, ook nog in 1994. Ik heb kunnen ervaren dat de brochure geen volledig overzicht gaf van de ontspanningsmogelijkheden: er werd geen melding gemaakt van pornofilms en prostituees. Aan de rand van het zwembad van Mmabatho Sun, kijkend naar de jagers op groot wild die vertrokken en de halfnaakte dames die bij het zwembad bleven,