Dietsche Warande en Belfort. Jaargang 147(2002)– [tijdschrift] Dietsche Warande en Belfort– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 109] [p. 109] Jan Lauwereyns Ars optica Het bewustzijnstheater In een willekeurige hotelkamer? In de grot van Polyphemos. Televisie: de eenogige Veelzeggende die beelden weerkaatst in plaats van ze door te sturen. De wirwar van draden binnenin de zwarte doos kan niets absorberen. Moet zijn toevlucht nemen tot transmissie. Jij hebt wellicht ook geen hersenen als je voor hem gaat zitten. Hem: het. Perpetuum mobile van het beeld. In zo'n geval komt de schaapman als geroepen, met die speer van olijfbomenhout, de afstandsbediening. Hij mag dat ene oog uitsteken, de stroom van het bewustzijn onderbreken. Nu, snel. Voor Back to the Future 3 ons gevangenneemt. [pagina 110] [p. 110] Onderwater Weg met pixels, projectietoestellen! Ik ben in de val gelokt, met de verkeerde zon vertrokken. Was ik maar aan de andere kant van de evenaar. Zou mijn kompas zich vanzelf naar de zuidpool richten. Zuidpool: die van de pinguïn, vogel in duikerpak die het eigen lichaam als slee gebruikt om over de hard geworden winter te glijden. Vogel die liever zal zwemmen in het donker onderwater dan vliegen in het licht der eeuwigheid. Ik kan de pinguïn wel begrijpen. Slapend zien we meer dan met de ogen open. Vooral slapend met de snelle oogbewegingen. [pagina 111] [p. 111] De drie prinsen van Serendib Koning van een voorspoedig rijk, springlevend, heeft drie zonen, waaronder jij. (Ook al bent u toevallig lezeres.) Vader: drager van een grijze baard. Met verkleinwoord, Tijd, onomkeerbaar, dit in tegenstelling tot de zandloper. Geeft alles aan wie voor het jaar rond is een verbluffend iets op tafel legt. Waar kijkt Homo sapiens nog van op? Een vliegend tapijt? Een geneeskrachtige appel? Een verrekijker die voorbij de horizon kijkt? Samen zullen onze giften de op apegapen liggende vader redden. Tenzij we alsnog wakker worden. [pagina 112] [p. 112] Licht onder de hersenpan Het stapeltje bladen waar ik me voor had gezet is alweer tot nul herleid. Nul: niets, problematische oorsprong van alles. Zie ik nu ijskoude staaltjes werkelijkheid? Verklaren oogbewegingen in het donker welke beelden zich vormen onder de hersenpan? Ik bedoel, werpen ze er een licht op? Of juist niet? Blijf ik gedoemd snapshots te schieten met waar ik veel kegeltjes heb op mijn netvlies? Van dit landschap zie ik wat bloesem op een tak van een - alles bij elkaar genomen - verbluffende kersenboom. Van je gezicht zie ik de komma, rechts, vlak naast je mondhoek. Vorige Volgende