Dietsche Warande en Belfort. Jaargang 137(1992)– [tijdschrift] Dietsche Warande en Belfort– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 578] [p. 578] Peter Ghyssaert De vuurtoren In oude, troosteloze duinen staat hij, straks geen draaiend lichtoog dat de nacht galvaniseert van schrik en schijnt tot aan de grenzen van de hel, maar een gebroken lamp; kapot juweel waarin het stuifzand draait - die eerst het meeste licht bezat is dan zo duister dat het zwart bij hem naar binnen straalt om op zijn bodem te verdiepen. Een door wind gezouten flank verjaart, maar niet tot duurzaamheid. Verf gaat eraf, een langzaam eb van vrolijk rood, het laatste, tot verlies verenkelvoudigde getij. Storm duwt zand op; heuvels zullen op zijn magerte inrijden, eens geschapen tegen het verraad van wie nu zelf als brakke boot op woedend land is wrakgelopen. [pagina 579] [p. 579] Het libretto Broze hoeken, hard en schilferend; het zou een schoolschrift kunnen zijn, maar één van ongewoon formaat; dik bovendien en zonder etiket of schoolse halen van de pen. Wie het gevonden heeft brengt het met tranen in de ogen, een fraai verhaal - het kan zó in zijn leven ingepast - maar wie het krijgt is koel en leest het door, geamuseerd. Veel later gaat hij aan het werk; de inhoud van het schrift brandt sissend op gedachten in en op die scherpe grens gezeten schrijft hij zijn muziek. De volle zaal weent zeer tijdens de première. [pagina 580] [p. 580] Bomen Als een boom is aangekomen in elk van zijn vruchten legt hij zichzelf stil, overwintert in een warm seizoen, een sarcofaag vol met versuikerd licht en sap en elke pit sluit klein en donker om een stam, een kruin en duizend vruchten die de spiegel zijn voor duizend nieuwe vruchten. In zijn kleine, ronde, zwarte nacht gewiegd is een boom volmaakt en geen is kreupeler dan wie daar staat: al groeiend afgebroken uit zijn zaad. [pagina 581] [p. 581] Rik Vermeersch, Staande naakt, akryl op paneel, 1992, 130 × 080 m. Vorige Volgende