zins positief te beleven, en wensend dat de mens (cfr. Ahasveer) uit het niemandsland tussen licht en donker, tussen niet-zijn en wel-zijn toch een frisse, vredelievende weg opwaarts zal vinden:
In de wereld die komt is hij vlinder
en bij, zonder angel en nooit / meer te vechten gezet.
Maar de waanzin blijft / een tijdverdrijf.
Buiten: een zon van oud lood / en een kind voor de houten geweren
oefent het sterven, / probeert het uit. (p. 50)
Dit bundeltje, hoewel niet opbeurend, is goed geschreven. Ups en downs volgen elkaar op en illustreren elkaars relativiteit. De oorlogsherinneringen, die soms op dramatische wijze de lyrische rustpauzen als centrale boeman verstoren, en Ahasverus, de lijdzame en geresigneerde vriend die zonder veel pretentie voortdurend door de bundel wandelt, verlenen aan deze persoonlijke belijdenis een collectieve dimensie. Een levende afwisseling van stemmingen, sfeertekening, ervaring en gepieker werd gesteld in een ritme van de processie van Echternach, overeenkomstig het moeizaam zijn weg vinden naar de eigen bestemming.
Moeizaam gebeurt ook het dichten van Gust Vermeille. Het is overrompelend wonder hoe in zo'n klein boekje als Het is hard werken zoals de vogeltjes fluiten zo'n grote wereld kan zitten. De wereld van G. Vermeille, waarin hij met alle facetten tegelijk die men denkbaar aan een mens kan toekennen, zo volledig en bewust mogelijk aanwezig is, om het verzet te organiseren tegen wat hem kwetst: in laatste instantie wellicht (alweer) de kloof tussen het absolute willen en het relatieve kunnen. Dit absolute willen kan zijn: uiterste en evenwichtige kennis van de wereld en zichzelf daarin, of dat er toch een authentieke harmonie moet te vinden zijn in de schepping. Zijn verzet wordt dan een eindeloos gepieker. Hij leidt zijn leven lijdend en onbehaaglijk, introvert maar niet blind voor het buiten-ik, dat met microscopisch gevoel beleefd wordt, en bijgevolg meer ziend dan met het blote (botte) oog, maar alles slechts fragmentarischer. Zijn schrijven - hiervan de gevolgde weg procesmatig-synthetisch weerspiegelend -, is een hartstocht om dichter zijn doel te raken, tegelijk een enerverende kwelling maar ook bevrijding om en uit de versnipperde bezigheid die leven heet.
Uitputtend, pijnlijk maar zalig is het de weinige splinters licht in de diffuse